tisdag 9 november 2010

Söta saker av Theresia Erneborg

Erneborg har en blogg som heter just Söta saker där hon glatt delar med sig av recept på kakor, godis, tårtor mm. Nu har bloggen även blivit kokbok på Gullers förlag, eller receptsamling som jag sett den benämnas också. Har inte stött på Gullers förlag tidigare, men nu när jag kollade upp dem så har de ju gett ut massor med böcker, bara inga så mycket kokböcker vad jag kan se tidigare utan snarare presentböcker och fotoböcker.

Det här är en bok i systrarna Eisenmans anda. Det är blommigt, rosa, luftigt, färgglatt och SÖTT! På flera sätt. Det är otroligt fina bilder och man blir verkligen sugen både på att äta och på att göra, i alla fall om man har en något så när pysslig ådra.

Boken är indelad i ett antal kapitel: Småkakor, Mjuka kakor, Efterrätter, Saft-sylt-och marmelad, godis. Jag gillar måste jag säga. Citronkakor med lemoncurd passar Bokomaten som hand i handske. Polkagrisbiscotti har jag inte heller något emot, även om jag är väldigt förtjust i traditionella biscotti också. Det här är inte en bok som ”ska täcka in” ett område som vissa kokböcker är. Det är istället en samling söta favoriter som man kan bläddra i om man vill ha tips på något gott. Jag kommer inte ta till den om man vill få tips på ”mjuka kakor” men kanske om jag ska ha tekalas och vill ha lite olika idéer. Väldigt, väldigt fin att bläddra i och riktigt fina foton av Nicklas Thegerström. Det känns lite som att gå på ett bra konditori och titta i disken med den skillnaden att man sedan själv får baka allt istället för att köpa det.

Det känns inte helt otroligt att den här boken kommer ut på ett förlag som tillverkar presentböcker för jag tror verkligen att det här kan vara just det, en bra present. Kanske tillsammans med en burk med kakor?

3 kommentarer:

Daniel sa...

Hej, Kul att du hittade oss på Gullers förlag. Vårt systerförlag Libris har också mat&bak: http://www.librisforlag.se/mat-bak-och-handarbete.html

Cecilia sa...

Jag tror att det här är en utmärkt present! Jag vill kalla det mer än en presentbok dock - om jag med sådana menar de jättefina som t ex Kakao gör i storlek mindre - för Söta saker känns ganska välfylld, massiv - användbar menar jag kanske, istället för bara ögongodis. Ögongodis är det dock också, och en fin present som jag gärna fått om jag inte redan köpt boken =)

Jättefint gjord är den också, betydligt mer tilltalande (nu pratar jag lite med Daniel ovan :)) än vissa av Libris andra bak/kokböcker. Jag tror säkert att de är jättebra böcker men jag kommer inte förbi i-serie-utseendet. Samtryck har jag också en tendens att skippa, vilket jag inte riktigt kan försvara men så är det.

Vad jag också tänkte skriva var att Theresia är en pärla, men jag hoppas Niklas (och de andra fotograferna hon får hjälp av på bloggen) får ordentligt med ljus, för bilderna är det som säljer boken för dem som inte vet vem Theresia är.

Bokomaten.. sa...

Daniel: Kul med länken! jag gillar verkligen den här boken så kollar in de andra också. Håller med Cecilia om att jag av någon anledning har något emot böcker som ser ut som att de är i serier, men samtidigt har jag hittat en hel del pärlor på det viset för att det ofta är väldigt specificerade böcker i serier. Som Icas böcker om olika sorters kakor (kladdkakor, biscotti sov) eller böcker om enbart bröd, squash, soppor osv. Ibland är man ju ute efter lite tips på någon kul soppa och då är det ju lätt att gå till soppboken, t ex.

Cecilia; jag hoppas itne det här framstod som att jag "bara" tycker att det här är en presentbok, för jag håller med om att det verkligen är en prima och superfin bok, men väldigt vackra bilder och roliga recept. Jag menar att det är en fin hybrid mellan Coffetablebook och kokbok. Fin att ha framme och bläddra i men också användbar. Jag har redan använt den vid ett flertal tillfällen och det piggar upp att bläddra i den, vilket ju inte är fel.