tisdag 23 november 2010

Skogens systrar av Petrus Dahlin

Toms föräldrar skaffar ett torp så långt in i skogen som möjligt. Det de tycker bäst om med torpet är det Tom tycker sämst om. Att det ligger så långt från närmast granne och flera mil till närmaste by. Det finns ingen TV, ingen radio och det enda som finns att göra är de tre böcker Tom har med sig, gungan som hänger i trädet utanför huset och att leka med kottar som Tom definitivt är för stor för. Tom har så tråkigt att han tror att han kommer att dö den stora uttråkningsdöden.

En dag börjar det dock hända mystiska saker i huset och på tomten. Mat försvinner och han tycker sig skymta en flicka i dimman i skogen en morgon. Det ska ju dock inte bo någon annan människa på flera mil, så vem är det han ser?


Jag vet ju redan att mina elever tycker den här boken är jättebra och i höst har det kommit en fortsättning som jag inte läst som dock inte går riktigt lika bra. Hade jag inte haft det facit i hand hade jag nog varit lite mer tveksam till om den här skulle gå hem. Den är rätt långsam i början och personen är lite barnslig emellanåt. Men mina 5:or gillar verkligen en här boken. Kul att det inte alltid måste vara action från sida ett för att gå hem.

1 kommentar:

Emmas Bokhylla sa...

Du ahr en award att hamta pa min blogg!