onsdag 10 november 2010

Sagan om guldkatt..


Det var en gång två katter som bodde tillsammans i ett litet hus. Katterna var vana att leka med varandra och sova med varandra. En dag märkte de dock att något inte var som vanligt. När de kröp upp i husses och mattes säng så luktade det annorlunda och de kunde tydligt se att det låg hår på deras sovkudde som inte hade samma färg som deras päls.
-”Någon har sovit i våran säng!” sa katterna.

När de gick fram till matskålarna kunde de också se att någon varit där och mumsat på laxen som matte ställt fram.
-”Det är inte jag, sa den ena, är det du?”
-”Nej, det är inte jag heller!" sa den andre.
-Någon har ätit av våran mat!” sa de med en mun.


De rusade in på toaletten och märkte genast att det inte luktade som vanligt.
-”Någon har gått på vår låda!”

Så hörde de ett ljud som verkade komma från filmsoffan. Det var ett klart och tydligt mjau, men de var ju båda inne på toaletten? Jamandet fortsatte och blev högre och högre speciellt när de båda katterna svarade och naturligtvis sprang de dit. Och oj, vad förvånade de blev! Där satt en ny lillebror!

19 kommentarer:

Marias bokliv sa...

sötis! Vad säger storebröderna om tillskottet då? hoppas de inte är för griniga... Grattis till tillskottet!

Fia sa...

Nåååå :) Vilken söt katt och vilken söt saga! Ser fram emot att få fortsatta rapporter om hur de trivs ihop!

Jessica Åkerberg sa...

Åh, har du skaffat en till katt till familjen?! Va roligt! Grattis till tillökningen! Kram

Anakin sa...

VA!? En ny kisse??

anakin sa...

Asimov!

Bokomaten.. sa...

Söta ni är! just nu pågår ett krig i Bokomatens hem så det är inte många sekunder över till att blogga är jag rädd.. Här ylas, fräses, klöses, skriks och hålls konstant koll på var alla andra är hela tiden. De två första katterna är värst mot varandra faktiskt, men förhoppningsvis går det över snart. Hoppas, hoppas..

Vixxtoria sa...

Ååååååh, vilken söt lillebror! Om dina stora barn inte skulle sluta fräsa och klösa honom så vet jag en bra adoptivfamilj :-)

Bokomaten sa...

Skönt att veta att det finns en back-up.;) Vi tänker göra vårt bästa för att integrera adoptivsonen dock.=) Även om det fortfarande är fullt krig hemma.

Vixxtoria sa...

Jag kommer att tänka på Mina fem katter av Lloyd Alexander. Där beskriver han så bra hur de "gamla" katterna reagerar inför nykomlingar.

Men du hinner väl knappast läsa något nu?! :-)

Bokomaten.. sa...

Det är väldigt korta lässtunder nu, ja.;) Man får liksom hålla uppsikt hela tiden också även när de är lugna och sitter i vars ett hörn.. Snacka sömnbrist också..

fullbokhylla sa...

Åh, det blev en lillebror. Vad härligt!

Cinnamon sa...

Men gud vad gulligt! Funderar på att skaffa småsyskon åt Lussekatten jag med. Men jag tvekar. Det är en ganska bestämd Lusskatt:)

Bokomaten sa...

Japp, lillkillen springer runt här hemma och ställer till det. Förstår lite hur du tänker Cinnamon för våra "storasystrar" är inte lyckliga alls... Men de börjar i alla fall kunna befinna sig i samma rum nu även om de fräser och ylar.:)

a-lo sa...

Jag tror storasyrrorna grälar om vem som ska ta hand om lillebror. Det borde de göra iaf så söt som han är!

Bokomaten.. sa...

Haha, just nu grälar de mest om vem som bestämmer tror jag. Det har varit ett väldigt hallabalo hela natten med ylande, fräs och regekrätta slagsmål. Sitter och sover på jobbet idag...

Kerstin sa...

Åh gud så söt! Grattis =)

Bokomaten.. sa...

tack, söta du.:)

Emmas Bokhylla sa...

De ar sota som socker, allihopa!

Hur gar det nu da, har de lugnat sig nagot?

Har funderat pa att skaffa sallskap till Katti nar vi flyttar hem till Sverige, men jag har mina tvivel - varenda katt som kommer nara jagar hon och skriker efter. I borjar slet hon sonder loplinan och jagade ivag over hustaken tills jag skaffade forstarkt tvattlina fran Sverige. Nu tror jag att dorren skall ga sonder istallet....

Bokomaten.. sa...

Japp, söta så man får tandvärk är dem.:) De ¨bråkar fortfarande tyvärr, men uppfödaren sa att det kunde ta flera veckor..:( Ekorr-svansar och ylanden, men den ena katten tycker i alla fall om killen emellanåt. De lekar, tvättar varandra och sover ihop, men äldsta kattan tar tid på sig... De flesta katter mår ju bra av sällskap säger man, men om man har en katt som varit ensam i flera år så skulle jag nog ändå tänka en gång till. Fast är man inte hemma så mycket så är det nog bra ändå att de har sällskap. Det där att de är ensamdjur är egentligen en myt, fast det gäller säkert från det att de är kellingar förstås.