måndag 1 november 2010

Nattfjäril av Jessica Kolterjahn

Jag hittade till den här boken tack vare flera andra bloggare därute som läst och tyckt om, och jag är inte sen att stämma in i hyllningskören. Kolterjahn har tagit sig en titt på ett hundra år gammalt fall i San Diego i USA. En kvinna tog in på ett hotell, Hotel del Coronado och hittades sedan död fem dagar senare. Fallet blev väldigt uppmärksammat vid tidpunkten då ingen visste vem kvinnan var eller vad som lett fram till hennes död men det rubricerades som självmord. Kvinnan hade blivit skjuten och bredvid kroppen låg en revolver.

Kolterjahn har utgått från det här fallet när hon har skrivit sin bok som är en helt uppdiktad historia om kvinnan, hennes bakgrund, Coronern som fick i uppdrag att ta reda på hennes identitet och personerna runt omkring. Hon skriver om kvinnans bakgrund, hennes uppväxt och vad som i slutändan ledde fram till den situation hon hamnade.

Det är desperat, svart som natten och samtidig faktiskt vackert emellanåt. Kvinnan, som kallar sig Lottie, lever ett liv som är svårt att föreställa sig men samtidigt också lätt att se hur det skulle kunna hända. Hon fattar en del beslut som drar henne neråt och gör henne allt mer desperat. Hon drivs av sin åtrå men också av överlevnadsinstinkt. Det är intressant att se hu Som läsare kan man lätt se hur en del av hennes beslut kommer att leda till tråkigheter för henne, men så är vi ju inte rationella varelser alltid. Lottie är en inte alltid sympatisk men definitivt mänsklig karaktär.

Parallellt med hennes historia får vi ju då följa coronern Henry Stetson som brottas med sina ambivalenta känslor till sin hustru. Hon ligger hemma sjuk, på gränsen till döende och Henry gör allt för att hålla sig borta samtidigt som han inte kan hantera tanken på att vara utan henne. Och detta trots att han blev tvingad in i äktenskapet från början utan några andra känslor än avsmak inför deras förbund. Tankarna på frun sipprar in i hans arbete och vi får också hans historia från det att han var en ung pojke, mer skrämd än lockad av det kvinnliga släktet. Kvinnornas historia vävs samman, även med de prostituerade som vi fick veta att Henry tidigare brukade besöka.

Det är verkligen nattsvart emellanåt och kvinnans död känns till slut nästan som en befrielse, men en väldigt sorglig sådan. Det här är en bok jag tycker mycket om och som jag aldrig hade hittat till om det inte var för alla fina bloggar där ute. En av alla årets julklappspocketar är fixad. Jag vet fler som kommer att tycka om den här. Snyggt omslag har den dessutom!

6 kommentarer:

Den anonyma sa...

Perfekt, en påminnelse om en bra bok som jag läst om men glömt, liksom. Kan också meddela att rättigheterna, som jag kollat upp, är snåriga som tusan. Men jag drar i trådar iaf, vi får se.
Såg att du även har Stridsberg andra romaner att se fram emot - lyckliga du, jag tyckte mycket om Drömfakulteten, hon är besynnerligt duktig på att skriva.En av få märkliga författare vi har hälsar den Anonyma.

Bokbabbel sa...

jag läste den som lånad inbunden bok och blev förtjust (även om jag nästan föredrar hennes tidigare bok "Ut ur skuggan". Men nu önskar jag nästan att jag hade den oläst så att jag fick köpa den snygga pocketen ;)

Anonym sa...

Bokbabbel; jag hade för mig att jag bl a läst om den hos dig. Visst ÄR det ett rysligt snyggt omslag på pocketen? Nästan så jag vill vinkla den utåt istället för att bara ha stående i bokhyllan.=) Ett omslag man är stolt över att ha i handen på bussen på morgonen.:)

Anonym: Jag misstänkte att rättigheten till de böckerna skulle vara stört omöjliga att klura fram. LÄR ju vara gamla förlag som gjorts om och släktingar i utlandet inblandade liksom.

Helena sa...

Ja, jag är ju en som har läst, älskat och strött lovord på min blogg :) Ett av mina närmaste läsprojekt är att läsa Kolterjahns debut "Ut ur skuggan" som såväl Bokbabbel som andra håller för ännu bättre... Och ja, den är väldigt fin.

Helena sa...

Kommentaren smet iväg men det var jag som skrev den, inte meningen att vara anonym ;)

Bokomaten sa...

Ja! Helena, det kan ha varit hos dig jag hittade den nyligen.