onsdag 24 november 2010

Liselotte Forslin x 2

I höst kommer inte mer än tre kokböcker gjorda av Liselotte Forslin. ”Färskpressat - 40 juicer för ett gott liv”, ”Lantlig spis : rustik och rejäl mat helt enkelt” och ”Smart & gott : nyttiga recept till vardags”. Om jag har förstått det hela rätt så är två av dem nya och ”Smart & gott” ett nytryck. Jag gillar när saker kommer i nya utgåvor, den här i en version utan hårda pärmar.

Den här boken ger exempel på snabb vardagsmat som man kan slänga ihop på sådant man har i skåp och kyl när inspirationen tryter. Pastan med ugnstomaterna på bilden kan jag intyga är en riktig hit fast det är så himla enkelt! Jag har många vänner som klagar så på att de aldrig gör någon rolig mat till vardags. De orkar inte och kommer aldrig på något. Det blir alltid mackor till kvällsmat, alternativt fil och müsli. De skulle nog uppskatta en sådan här bok. Dessutom lägger sig Forslin vinn om att det ska vara näringsriktigt och ägnar också ett helt kapitel åt vad som är bra med protein, vitaminer, fett och kolhydrater och vad som är mindre bra. En del är kanske inte så snabblagat som fil och müsli, men det vattnas i munnen när jag tänker på långfrukost med min egen tomatmarmelad….. Boken är uppbyggd efter när man äter, dvs frukost, varmrätter, röror, två bröd, drinkar (dock utan alkohol), sötsaker och ett yttepyttekapitel på en sida om grönt té. Många av recepten är köttfria (även om det är mycket av både kött, fisk och fågel också) och hon pratar sig också varm om alla baljväxter. Jag gillar det här som snabbinspiration. Jag kan slå upp på måfå och tänka, ”ja, pasta med ärtpesto kanske inte vore så dumt istället för tomatsås ikväll”? Och jag ändrar ju förstås hamburgaren till squashburgare, korvgrytan till rotfruktsgryta, även om alla recept inte går att ändra så.

Lantlig spis är jag inte riktigt lika förtjust i. För det första så är den inte lika lätt att hitta i. Det finns ett register längst bak men jag är rätt förtjust i innehållsförteckningar i början av kokböcker så jag vet vart jag ska bläddra för att hitta tilltugg eller efterrätter. Nå, en snabb genombläddring spanade fram följande kapitel: Smårätter, Varmt & mättande, Sött & Sinnligt, Nybakat, I skafferiet. När det är lantligt och rustikt blir det väl naturligt en hel del kött också, men det finns undantag. Tian från Provance t ex som är en grönsaksrätt tillagad i ugn. En del tillbehör är också vegetariska och låter riktigt gott, men på det stora hela är det här husmanskost från olika delar av världen med en hel del lamm bl a. Husmanskost får också gärna ta lite mer tid så här är inte många recept för en stressad tisdagkväll, men det är ändå rätt enkel mat. Inget som kräver att man har 3 olika grytor igång. Om man äter kött tror jag dock de här böckerna kan komplettera varandra. Jag kommer nog dock bara titta i den för tillbehören någon gång. Av de här två böckerna föredrar jag dock den första. Ska försöka ta en titt på juiceboken också.

1 kommentar:

mariasbokliv sa...

den där "lantlig spis" är jag nyfiken på. Hoppas mitt bibliotek köper in den