fredag 19 november 2010

Festlig Fredag med Harry Potter


Ännu en välfylld vecka har gått och på den har Bokomaten hunnit vara på spa, ha författarbesök, temaarbeten x massor, leka fredsmäklare i sitt eget hem och se Harry Potterfilmen. För att börja med det sista så SE DEN! Den har fått lite sval kritik, men jag har bara läst en vettig recension av den. Jag älskade den och förstod först inte alls all kritik, men efter att ha läst en artikel i dagens metro kan jag faktiskt se problemet. Det är ju egentligen inte en film utan ett avsnitt i serien om Harry Potter. Man kan nog faktiskt inte se den med någon behållning om man inte sett de tidigare. Det är för många ansikten och händelser som svischar förbi som man behöver förförståelse för. Man måste veta vilka Rons familj är, att Hermiones föräldrar är vanliga människor och vilka en del olika ministrar är. Problematiken med Snape osv. Dessutom slutar filmen med en Cliffhanger, eller snarare mitt i. Jag böjde mig just fram för att plocka upp mitt biogodis när jag blev abrupt avbruten av att eftertexterna började rulla!? Men min abstinens har satt in ordentligt nu. Jag vet inte vart jag ska ta vägen efter att ha bott på Hogwarts i flera veckor. Får väl bita tag i böckerna igen.

När jag kom hem efter filmen insåg jag att jag har mitt eget lilla krig mellan det onda och det goda hemma. Även om Voldemort har fått tratt på huvudet för att lugna ner sig så fortsätter hon yla sina avgrundsvrål när Harry Potter kommer i närheten. Mitt emellan står Snape och velar med en tass i varje läger fast Voldemort är övertygad om att även Snape är en förrädare som gärna ska huggas och tuggas på, så pass att hon har en helt kal högerflank efter att ha fått på pälsen ordentligt. Snape själv har tinat en smula och tycker Harry är helt ok så länge han inte blir för ivrig. Voldemort är ju en otrevlig typ som fräser och jagar henne ibland men hon kan också vara en hyvens dödsätare som har en varm kropp man kan sova mot. Kampen om makten fortskrider således. Fortsättning följer i Part II.

9 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Ah, jag borde definitivt se om de andra filmerna innan, men det hinns nog inte med - vi planerar att se den i morgon, om den nu har natt Dar es Salaam (you k=never know...).

Vixxtoria sa...

Jag såg faktiskt Bakom scenen-reportaget om HP igår kväll, och jag tänkte avundsjukt på dig hela tiden.

Jag har haft en liten tanke om att inte gå och se nu, utan i juli när tvåan kommer (för visst måste de då köra ettan igen, eller hur?), just för att inte få abstinens, men jag varken kan eller vill vänta. Men sen när alla filmerna finns där, så ska jag minsann har HP-film-maraton hemma i soffan varenda helg. VARENDA helg, hördudet?

Heter katterna verkligen så där?

Bokomaten sa...

Hahahahha, klart jag inte har döpt mina katter till det.=) Även om den äldsta går under namnet dödsätaren här hemma för tillfället.=)

Och jag är inte alls säker på att de kör 1an i juli också så spring iväg med hela familjen och se den nu du istället. Men jag kan tänka mig att ha HP-mara i sommar också så man kan se om den då ändå på dvd.. Deal?

Bokomaten sa...

och emma, den borde ha kommit över hela världen tycker jag. Är det inte en sådan film som släpps samma dag överallt? T o m i DeS? För att förekomma alla nedladdare?

Cecilia sa...

Åh undrar om det möjligtvis var Granér/Strömquist. Kan inte fatta att jag lämnade landet precis när de besökte. Eller kanske var nåt annat spännande jag missade :/

Och Potter, yay! Ska så se den så fort pankhetssyndromet lättat. Torsdag.

Haha, vi har också en Voldemort hemma. Inte för vad hon äter utan för hennes generella attityd. Och så har vi en Ron (rödhårig bondis) :)

Bokomaten sa...

Nope, det var ett arrat författarbesök på jobbet.=)

Och eftersom jag itne vill lämna HP-land helt så kommer jag förmodligen se om filmen. Kanske när pengarna kommer så vi kanske går på samm bio på torsdag.;)

Jessica Åkerberg sa...

Va vackert skrivet och härligt beskrivet av hemmalivet! Du kan behandla språket, du!

MM Cake Design sa...

Fantastisk blogg och Harry Potter är favorit i min familj.

Vixxtoria sa...

Check!