måndag 8 november 2010

Bokbabbels söndagsenkät supreme del 2

Även denna söndag körde Bokbabbel en enkät. Andra delen i ”söndagsenkät supreme” besvaras nedan. Lagom en måndag då man egentligen har tusen andra saker man måste göra, hehe..

26. Favoritkokbok?
Svårt. Skandalboken Italia amore : stora italienska kokboken av Caroline Hofberg är faktiskt en favorit. Och Sommarens söta av systrarna Eisenman.


27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Igelkottens elegans av Barbery, kanske?


28. Favoritlässnacks?
Biscotti eller chocolate chip cookies för tillfället.


29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Kommer faktiskt inte på något riktigt bra svar.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Åh, ganska ofta tror jag. Men inte 100%.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Dålig kritik är ofta roligare men svårt att ge. Att faktiskt skriva lite konstruktivt vad det är man inte gillar istället för att bara säga GUUUUD, vad tråkig. Bra kritik är dock nästan ännu svårare. Att inte bara säga att man tycker att något är bra och att en bok talar till en utan säga varför. Jag tycker oftare att det är svåare att sätta ord på vad som gör att jag verkligen känner för en bok.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Italienska.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Men gud, nej det kan jag inte svara på. Jag fick ju sluta med Hannibal av Thomas Harris för att jag tyckte att den var för äcklig så kanske den?

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Ingen tror jag. Så lättskrämd är jag ändå inte.

35. Favoritpoet?
Shakespeare och Tennyson

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Aldrig från mitt lokala bibliotek, men från där jag jobbar och biblioteket i närheten så kanske en 10 stycken.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Varannan bok jag plockar hem skulle jag tro…

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Anne på Grönkulla kanske?

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Räknas Snape som skurk eller som god person?

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Murakami. Vill inte läsa honom när jag är stressad.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Jag hade en lång lässvacka där efter 20 något när jag pluggade. Jag läste en del, men inte alls så mycket som jag ville egentligen. Varade i många år. Hade alltid dåligt samvete när jag inte satt med näsan i en pluggbok utan läste skönlitt.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Se fråga 33.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Min sambo och när jag har ljud i bakgrunden, typ radio, så är det också svårt. Prat helt enkelt. Svårt att läsa på bussen också om folk sitter och pratar.

44. Bästa filmatisering av bok?
Ett rum med utsikt. Breakfast att Tiffanys är inte dum den heller.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Guldkompassen tror jag. Så besviken jag blev. Och Bläckhjärta blev jag också besviken på.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Någon tusenlapp, kanske. Skulle tror att jag gjorde av med det vid ett köp i London senast. Gjorde jag ju i English Bookshops monter på mässan också förresten, så borde vara mer än så.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig, vad skulle det ge?

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att jag helt enkelt fortfarande tycker den är tråkig och inte kommit in i den.

49. Har du dina böcker organiserade?
Japp, efter där de får plats.:) Och lite efter när de är införskaffade. Och så har vi en fantasyhylla och en terry Pratchett-hylla. Mest för att Det blev så när vi slog ihop våra böcker.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Om det är något jag ytyckt om vill jag nog gärna behålla. Lånar hellre ut då än ger bort. Om det jag tror att jag får tillbaka dem.

51. Finns det böcker du undviker?
BOATS

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Bryta om av Åsa anderberg Strollo.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Vibeke Olsson – Molnfri bombnatt. Jag hade väl inga stora förväntningar åt något håll, men jag läste den för att kunna diskutera den med mina elever som skulle läsa den och blev jätteförtjust. Så-himla-bra!

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Linwood Barclay - Utan ett ord. Som mina kollegor pratade sig varma, jag blev inte alld förtjust.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
När jag plöjer något syndigt ytligt som passar bra i jobbet. En tonårisbok som jag känner är bra att ha läst även om den kanske objektivt inte är superbra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Såg att du läst Darling river...jag har slutet kvar...tycker du att jag ska avsluta den. Orkar jag det??
L

Bokomaten sa...

Ja, det gör du. Bättre att ha avslutat den än att gå och fundera. Den är verkligen jättejobbig att läsa, men det finns ljuspunkter och ett avslut. Dessutom är den jättejättebra, men om du inte har så långt kvar så kanske du själv har format en uppfattning?

Anonym sa...

Bra. Jag gör så.
Har samma känsla nu när jag läser denna som när jag läste "Babian" Naja Marie Aidt.
Har du läst??? OCH vad ska jag läsa efter denna...har du tips på ngt lättare=) L

Bokomaten.. sa...

Åh, men det är svårt att rekommendera böcker till någon man inte vet riktigt vad de gillar att läsa. Har inte läst Babian. Om du vill forsätta beta av lite prisböcker så ligger ju Spill av Combushen bra till kanske? Inte läst själv men är väldigt sugen.

Anonym sa...

Merci=)=) L
(fin blogg du har då=)=))

Tvillingarnas bokbuffé sa...

Hej!
Vi har svarat på söndagsenkäten del 1 i vår bokblogg som är ganska ny. Vill du läsa vad två unga tvillingtjejer svarar så gå in på
http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/2010/11/sondagsenkat-tvillingversionen.html