torsdag 4 november 2010

Bokbabbels söndagsenkät extreme del 1

Bokbabbel publicerade en liten (ok, inte så liten) enkät i söndags som massor med människor som inte brukar svara på enkäter har svarat på. Jag kan vara sist att fylla i den här, men, men.. kan man inte vara först så kan man vara sist.;) På söndag väntas nästa del men här kommer i alla fall mina svar på första.

Förresten, en liten reflektion gjorde jag inne hos Vixxtoria, jag tänker mig att sådana här enkäter ju ser olika ut beroende på när man fyller i dem och är inte någon ”absolut sanning”. Snarare reflekterar de ju precis vad man tänkte när man skrev, som ett fotografi. Jag skulle förmodligen ge helt andra svar imorgon om jag fyllde i den här då men nöjer mig med att fylla i en gång.;) Håll tillgodo med dagens Bokomat-hjärna.

1. Favoritbok i barndomen?
Kanske Hjältar och monster på himlavalven av Maj Samzelius.
2. Vad läser du just nu?
Försöker komma in i Room av Emma Donoghue men har lite svårt att koncentrera mig på den.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Spill av Sigrid Combüchen. Har plats 20 i kön på 2 ex… Lär ju aldrig hända…
4. Dålig bokvana?
Att inte läsa det som står i hyllan! Det kommer ju ut för mycket jag vill läsa!! Jag hinner inte med!
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ja, Room då, men även lite barnböcker från jobbet.
6. Har du en läsplatta?
Nej.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Egentligen föredrar jag att läsa en åt gånge, men det händer att jag har flera igång samtidigt ändå. En ljudbok i bilen, en bok i väskan och kanske en barnbok emellan den bok jag håller på med annars om jag kanske behöver läsa in mig inför ett bokprat (eller är osugen på den bok jag läser)
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Oh ja, bl a tänker jag ibland i blogginlägg när jag läser. Oftast glömmer jag dock bort dem till när jag väl sitter vid datorn.
9. Sämsta boken du läst i år?
Påbörjat eller läst ut är frågan.. Ofta läser jag kanske inte ut böcker jag tycker är tråkiga. Har några kandidater men känns otrevligt att plocka upp dem igen.
10. Bästa boken du läst i år?
Svårt, men Igelkottens elegans gav mig precis en sådan där sinnestämning som jag ville ha när vi var ute och körde i somras. Får nog säga Mrs Dalloway av Virginia Woolf dock. Svårt att slå damen på fingrarna.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Sällan. Fast ibland läsr jag ju för jobbet, men då är det ju ändå inom bekvämlighetszonen.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Barn- och ungdomsböcker, cosy crime och mörka historiska rysligheter. Så egentligen har jag väl läst utanför bekvämlighetszonen väldigt mycket eller så ingår en väldig massa i min bekvämlighetszon.
13. Kan du läsa på bussen?
Oh ja, så länge jag får sitta ner. Bästa platsen. Lätt att koncentrera sig och inte mycket annat som drar i samvetet.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Se fråga 13.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jo, visst, så länge jag får tillbaka dem, helst inte totalt demolerade, men är inte så kinkig.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, med vissa undantag. Hittar jag inte något bokmärke kan det bli ett tillfälligt.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Sällan, men jag önskar faktiskt att jag gjorde det mer. Roligt att läsa om man kommer över någon annans bok och kul när man bläddrar tillbaka igen.
18. I studierelaterade böcker då?
Som bara den.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men egentligen har det inte så stor betydelse om det är engelska el svenska.
20. Vad får dig att älska en bok?
Att jag dras in i den och känner att jag kommer nära karaktärerna. Att jag blir vän med boken.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag stöter på en bok som verkligen känns mitt i prick på en person kan jag faktiskt ta kontakt med personen bara för att berätta om boken.
22. Favoritgenre?
Mörka böcker och deckare som utspelar sig på 30-talet. Just nu. Jag gillar kontraster och när man bryter stereotypa bilder. Märka rysligheter möter blommor och snälla tanter. Och bara rysligheter nu när jag tänker efter.;)
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Facklitteratur och klassiker. Fast jag läser ofta ett par kalssiker om året ändå.
24. Favoritbiografi?
Lady sings the Blues om Billie Holiday
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej. Eller jo. Beror hur man menar. Jag har plockat facklitteratur på Psykologihyllan om ex utbrändhet och stress, men inte direkta självhjälpsböcker.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Försöker du påstå att man ska fylla i en enkät om dan?! :-o

Bokomaten sa...

haha, tja, orkar du så får du gärna.;) Kan inte lova att jag läser varje dag dock.......;)