tisdag 12 oktober 2010

Weddings from Hell

av Kathryn Smith, Maggie Shayne, Jeaniene Frost, Terri Garey

Nästa år planerar Bokomaten att göra Bokomat-sambon till en hederlig man och fixa med bröllop. Förhoppningsvis i alla fall ,om orken att planera infinner sig… Det har varit en ansträngning hittills att försöka få ihop något, fundera på var, när, hur men kanske inte varför.

När glädjen går ur det hela är det rätt roligt att nörda loss och läsa om några bröllop som verkligen inte matchar mitt. Jag är i alla fall inte förlovad med en maffiaboss och med en rykande otäck vampyr som förkämpe för att ta mig ur det hela. Jag har i alla fall inte en förbannelse satt över släkten (även om jag funderat både en och två gånger på saken) och alla dess kvinnliga medlemmar. Det är inte stor litteratur det här, men det är nog inte meningen heller. Fyra kortare berättelser om bröllop med övernaturliga inslag, allt förpackat i chic-lit-form. Kvalitén är varierande men i alla fall någon av berättelserna är faktiskt lite kul att läsa. Just den om maffiabossen var faktiskt rätt ok. Däremot kan jag fortfarande inte för mitt liv förstå varför man måste slänga in flera sidor långa, vulgära skildringar av heta sexuella akter. Det är inte alls spännande och höjer historierna. Tvärt om, det är urtråkigt, tjatigt och förfärligt onödigt för berättelserna. Vad ÄR det med den här genren som plockar fram det mest smaklösa hos vissa författare. Eller är det förlagen som ligger på dem och säger åt dem att slänga in minst 3 sexscener på minst 10 sidor sammanlagt i varje bok? Jag är inte ett dugg sugen på att läsa om övernaturliga lemmar, hårda muskler, begär som ej går att stå emot, svett och safter och annat URTRIST och alltid illa beskrivet. Nej, tack. Jag kan egentligen inte rekommendera den här samlingen alls, utom till just de där som jag som kanske planerar att inträda i det äkta ståndet och behöver lite pepp. Och om man inte hittar något annat.

Har svårt att hitta litteratur om bröllop, någon som har några tips? Kommer på ”Lucy Sullivan is getting married” av Keyes, som jag inte alls gillade, Piratens fantastiska skildring av en bröllopsfest i Bock i Örtagård och Skugges ”Ett tal till min systers bröllop” som jag dock inte läst. Ge mig mera så gör jag mer än gärna en lista för andra i samma sits. Har förresten en samling med rysliga bröllopsnoveller till hemma i bokhyllan som jag kanske tar mig an snart, när den här har fått smälta lite. Hoppas den är bättre.

12 kommentarer:

a-lo sa...

Först och främst: grattis! Ni har mycket roligt framför er!

Vad gäller (skönlitterär) bröllopslitteratur så har jag kommit fram till att det i huvudsak finns två varianter: en där de gifter sig i början (och då kan man vara säker på att det går åt helvete) och en där de gifter sig i slutet = chick lit och liknande.

Kan bara komma på ett par undantag: Innan du somnar av Linn Ullman och The princess bride (fast ska man vara noga så gifter sig ju Buttercup aldrig med Humperdinck :)

Bokomaten sa...

Tackar så mycket, he Princess bride har jag inte tänk på att det är en bok också, naturligtvis. Filmen har jag ju sett.;) Innan du somnar har jag ju hört talas om men glömt bort!

Annars, tack själv, just nu känns det inte så kul eftersom man mest jobbar och inte riktigt har tid att tänka på saken, men det ändras förhoppningsvis.. fast då kanske det är över.;)

Marias bokliv sa...

kommer inte på nån just nu men skall grubbla lite...
ang planerande så var det så besvärligt att vi gav upp o "råkade" skaffa barn istället *s*

fullbokhylla sa...

Oh, intressant fråga. Jag började ju blogga efter en sejour som bröllopsbloggare (en väldigt privat blogg som bara gästerna hade tillgång till) men i bokväg spann jag loss på NY-böcker istället, eftersom vår bröllopsresa gick just till stora äpplet (två månader efter bröllopet). Ska klura på böcker, och om du vill ha råd och tips eller bara lite stöd från en som varit där du är nu så hojta!

Bokomaten.. sa...

Vad kul med en bröllopsblogg.:-) DET har jag definitivt inte ork till. Dessutom finns det inte så mycket att blogga om, va... Men det kanske dyker upp lite litteratur som kopplar till ämnet här på bloggen då och då..

Och det är MYCKET möjligt att jag ber om lite råd och tips av dig, Full Bokhylla. Bekantskapskretsen är lite spridd för vinden (och inte så sugna på att höra om mitt malande heller skulle jag tro;)

Hermia sa...

Kul ni ska gänga er ordentligt :-) Grattis!
Det var en del pyssel att få till den stora dagen men det är ändå en fantastisk grej att planera! Lite som att planera en mer krånglig resa... Och gör det på det sätt som passar er!

Bröllopsböcker är svårare, kommer också bara på mer lättsamma. Som Amandas bröllop t ex.

Bokomaten.. sa...

Ja, Amandas bröllop läste jag förra året när vi förlovade oss och jag trodde att vi kanske skulle få till det relativt snart.. Hrm... Nåja, jobben och bristen på energi kom ivägen, hehe. Otroligt, vad meckigt det kan vara även om man inte vill ha något amerikanskt bröllop utan bara lite privat.

Cinnamon sa...

Grattis! Bröllopsböcker..Ja du kan ju alltid läsa Drömslottet eller Gyllene år. Fast de är ju ganska mossiga bröllop. Eller Good wives som är fortsättningen på Littel Women av Lucy May Alcott. Kommmer inte på några nutida.. Återkommer om jag gör det.

Bokomaten sa...

Cinnamon, det var ju faktiskt jättebra tips.=) Good Wifes stårfaktiskt i hyllan efter ett Londonbesök i "ungdomen". På den tiden köpte jag mest klassiker och väldigt lite nytt.. Har man ju igen nu.:)

Hermia sa...

Ser jag hade ett liknande inlägg med efterlysning av alternativa bröllopsböcker. Två dagar innan det var min tur. Du skriver så här i en kommentar:
Slog mig faktiskt att jag inteh eller kan komma på någon. Läser just nu en deckare (del två i serien om bibliotekarien Aurora Teagarden) och hon går på 3 bröllop och en begravning och har en massa ångest över att det är hennes mamma och hennes ex som står för två av bröllopen. Precis som det brukar vara. Ångest om man skall ingå äktenskap och ångest för de som står utanför.

a-lo sa...

Förresten, nu har jag kommit på ett helt olitterärt bröllopstips i brittiska romcom:en Gavin & Stacy. Den innehåller alla klyschor som tänkas kan i planering och genomförande, men det är en rätt skruvad och charmig serie.

Bokomaten.. sa...

vad gullig du är! Och vlket bra tips! Ska definitivt kolla in!=)