onsdag 27 oktober 2010

The The Anatomy of Ghosts av Andrew Taylor

Till att börja med vill jag bara saga så att det är sagt: HÖSTENS SNYGGASTE TITEL!

Ja, och nu till boken. Jag hade rätt höga förväntningar på den här historien ska sägas. Kanske inte så mycket på boken i sig, men jag hade någon förhoppning om att det här skulle bli höstens stora läsupplevelse för mig, boken framför andra som skulle sätta stämningen för hela hösten, som Niffeneggers ”Her fearful symmetry” gjorde förra hösten. Om det blir så vet jag väl inte riktigt än, men jag tror tyvärr inte riktigt det.. Inte riktigt den typen av bok.. Ändå är det så bra så bra så bra.

Det här är en stämningsfull spökhistoria som utspelar sig i Cambridge i slutet av 1700-talet. Frank Holdsworth har förlorat sin son i en drunkningsolycka och hans fru gick snart därefter samma öde till mötes då hon dränkte sig av sorg. Då var de så gott som utfattiga då frun lagt alla tillgångar de haft på att betala ett medium som påstått sig stå i kontakt med deras döde son. Holdsworth, frustrerad och desperat, försökte övertyga sin fru att det inte finns några andeväsen, inga spöken, inga själar som vill ta kontakt, och han skrev till och med en liten skrift som han själv bekostade tryckningen av. ”The Anathomy of Ghosts”. Där tog han upp olika påstådda spökhistorier och resonerar sig fram till hur det helt enkelt inte finns några som helst bevis för att några spöken skulle kunna ha existerat.

Den förmögna Lady Anne Oldershaw kommer över denna skrift och skickar efter Holdsworth, just som han står på ruinens brant som änkling och desperat behöver arbete. Lady Anne ber Holdsworth resa till Cambridge där hennes son sägs vara på väg att bli galen efter att ha sett ett spöke. Den drunknade Whichcote, tidigare fru till en av forskarna på Jerusalem Collage..

Holdsworth upptäcker lär inte bara känna många av forskarna och de anställda på Jerusalem, han upptäcker att allt inte står rätt till med Sylvias död och att livet innan för Collaget står helt utanför världen utanför. Till ytan oskyldiga studentikosa sällskap visar sig dölja våld, grupptryck och utpressning. Dessutom är politiken inom universitetet inte bara ord på pappret utan blodigt allvar för de som arbetar där. Vilka blir utnämnda till att styra och vilka får olika forskarposter? Det kan betyda bröd eller död för de som drabbas om de stängs ute.

Det är egentligen inte spännande i den mening att det är en stadig handling som går framåt och man vill veta hur det går, men intrigerna och hemligheterna fullkomligt suger in en i berättelsen ändå. Det händer inte särskilt mycket men det är ändå nästan omöjligt att skumma för det är ändå som att man missar ord, ledtrådar och viktig information om man så bara missar en mening. Små trådar vävs samman till en ruskig historia och man får faktiskt inte veta det slutgiltiga slutet förrän på de absolut sista sidorna.

Behöver jag säga att jag gillar det här? Kylan sipprar ut från sidorna och biter sig fast i skinnet så man riktigt ryser när man sitter och läser. Det är kallt, fuktigt, dimmigt och otäckt och en perfekt höstbok. Jag ångrar så att jag missade Taylor på bokmässan när han var gäst i The English Bookshops monter. Tror jag har en ny favoritförfattare på gång. Fru E har också läst och gillat den svenska översättningen som verkar ha kommit samtidigt här i Sverige i alla fall.

10 kommentarer:

Cathrine sa...

Den boken ska jag kolla efter i dag. Perfekt att läsa nu som det är Halloween och allt :)

Fru E sa...

Ja, se där jag! Där kom ett inlägg om boken. Jag har hållit utkik ett tag nu. ;-) Är det titeln som är snygg eller omslaget? Eller både och? Jag tycker både och! Men konstigt att den blir översatt till Nattvandraren...? Jag har tyckt mycket om både den här och Det blödande hjärtat. Men jag tyckte inte alls om hans deckartrilogi. Läste i o f s bara drygt halva första men tyckte det räckte då. Nu undrar jag om den var så dålig...?

elilaserochskriver sa...

Åh, jag har velat läsa den här jättelänge, måste snart klicka hem den. Vilken bra recension :)

Bokomaten sa...

Ja, haha, det tog ett tag innan jag fick ihop något om den här. Lite knivig att skriva om faktiskt. Tycker alltid att det är lite svårare att skriva om böcker jag läst på engelska men skriver om på svenska också. OMslaget håller jag med mo är väldigt snyggt, lite Sarah Waters, eller hur? det var dock titeln jag egentligen föll för ordentligt. Nattvandraren har inte riktigt samma klang. Titeln fick mig att tänka på Her fearful symmetry" av Niffenegger, som jag läste förra hösten och älskade. De är väldigt olika böcker förstås, men gillar titlarna på båda.

Tycker för övrigt också att det är en perfekt Halloweenbok, lagom suggestiv. Finns knappast något bättre tillfälle att läsa den än nu så passa på eli!

Emmas Bokhylla sa...

Jaaa! Det har later precis som en Emma-bok, och den forde finnas tillganglig har nere i Afrika! Maste forsoka snoka ratt pa den!

Cecilia sa...

sv: Du förstår kanske hur perfekt det kändes när jag hittade hit för ganska länge sedan nu: mat OCH böcker!

ps Jag hade gärna sett din kokbokssamling! Finns få saker som intresserar mig så mycket som folks kokbokshyllor =)

a-lo sa...

Vill minnas att The American boy också var kulen och ruggig. Kanske något av ett trademark för den gode Taylor? Fast när jag tänker efter så kanske det bara är en korrekt beskrivning av det brittiska klimatet ;) Kommer iaf att läsa the anatomy of ghosts, på engelska.

Bokomaten.. sa...

Ja, Emma! Den här kan du med all säkerhet hitta nere i Afrika också.:) Om inte annat så borde du väl kunna beställa dit den?

A-lo: Jag tror att Taylors stil är rätt mycket just som det brittiska vädret, precis som du säger. Eller det svenska vädret att dömma av hur det ser ut utanför mitt fönster just nu också...

Cecilia! Jag tog foton på min kokbokssamling för ett tag sedan, men har lagt till en rätt stor del nyligen, haha. Du kanske skulle visa upp din egen? Vore himla kul, faktiskt!

Calliope sa...

Låter ju ruggigt spännande! Varför finns den inte i min hylla redan??

Bokomaten sa...

För att du inte varit här och lånat den förstås, Calliope.;) Mailar och bjuder över dig på te.