onsdag 13 oktober 2010

Sylt och marmelad av Jan hedh och Klas Andersson

Den här sommaren och hösten har delvis dominerats av trädgårdsarbete och skördande av frukt, bär och en del rotfrukter. För att få lite inspiration till vad jag ska göra av allt har jag naturligtvis vänt mig till kokbokshyllorna och letat och då bl a den här lilla, nej, förlåt, stora, pärlan. Jag har testat det ena och det andra och kan med säkerhet säga att jag behöver inte köpa någon annan bok om syltning på väldigt många år. Om jag bara fick vända mig till en källa med alla äpplen, björnbär och vinbär så skulle jag inte alls ha något emot om det blev den här. Min mormor hade blivit tårögd om hon sett den. Om än varit något skeptisk till att hälla choklad i en del syltrecpt (men ack och oh, det är absolut inte jag!). Här finns allt och lite till och det är ljuvligt. En del recept är rätt avancerade, men absolut inte alla och det är rätt skönt att hitta lite gedigna recept som tar en stund OCKSÅ.

Förutom vanliga recpet står här hur man tillverkar eget pektin, om sockret och syltens historia och hur man glacerar frukt. Här står om olika kryddor och på slutet lite förslag på bakverk med sylt och framför allt ett liten fint kapitel om OST. Favoriten bland de recept jag testat är definitivt björnbärs och chokladmarmeladen som gör en på gott humör precis när man behöver det...;)

Jag har inte testat några av de mer annorlunda recpeten som syltade gröna färska mandlar, kokosmarmelad eller mjölkmarmelad. Känner att jag inte riktigt är där än. Finns dock tillräckligt för mig att testa ändå. Märks det att jag gillar den här boken? Jag kan lova att den kommer att åka fram nästa höst också och kanske redan innan dess.

Enda nackdelen som jag ser det med den här boken är egentligen inte något jag har särskilt mycket emot. Jag vet att många gillar när det är massor med bilder i kokböcker och ett recept/uppslag. Här är det dock mer packat så ibland är det en 3-4 recept/sida och någon bild på lite bär eller burkar. Jag tycker om det. Tycker det blir lättöverskådligt. Det är dock inte en design som ligger helt i tiden utan känns lite äldre, men det gör som sagt inte mig något alls. Och kanske det inte gör så många andra något heller eftersom det här inte är en vanlig kokbok utan en syltbok. Hur som helst, om du skaffat trädgård och börjat odla lite tycker jag det här en prima och suverän bok att ha stående i köket. Både för inspiration och regelrätt hjälp. Jag kommer återkomma till den här många, många gånger.

4 kommentarer:

Marias bokliv sa...

Åh, vill ha!

Jessica Åkerberg sa...

Har du skaffat trädgård?

Boken låter helt fantastisk och hade vi bott kvar i vår gamla lägenhet med uteplats där vi hade vinbär, krusbär, rabarber och annat gott hade jag definitivt inhandlat den. Som läget är nu lånar jag nog den på biblan och kollar upp den för det lär inte bli någon syltning här inte Så mycket får jag inte ihop från balkongen... Dock måste jag ju säga att Jan Hedh är en fantastisk inspiration!

Arina sa...

Nu har vi inte så mycket frukt och bär i trädgården men det här känns som en bok jag skulle gilla.

Bokomaten.. sa...

Jessica: Vi har skaffat kolonistuga.:) Har du tips på bra trädgårdsbok får du gärna säga till.:)

Det här kommer bli min bibel vad gäller allt vi skördar i fortsättningen. Och har man ingen egen trädgård så går det faktiskt bra att använda sig av fruktdisken och frysdisken i affären också. Även om man inte skördar allt själv så blir det ju ens egna ändå bara av att man GÖR det hela själv sedan. Jag har aldrig ätit särskilt mycket marmelad tidigare, men har börjat nu.;)