måndag 18 oktober 2010

Och de nominerade är..

Det är ju som sagt oktober och priserna och nomineringarna haglar i den litterära världen. Idag var det dags för de nominerade till årets Augustpris att presenteras och reslutatet blev som följer:

Skönlitteratur, vuxen:


Magnus Florin - Ränderna
Sigrid Combüchen - Spill
Sara Stridsberg - Darling River
Johan Jönsson - Livdikt
Magnus William-Olsson - Ingersonetterna
Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader

Att Spill och Darling River blivit nominerade är väl knappast förvånande, frågan är däremot vilken bok som vinner?

Facklitteratur:

Kristoffer Leandoer - Mask
Tina Thunander - Resa i Sharialand
Yvonne Hirdman - Den röda grevinnan
Moa Matthis - Maria Eleonora
Magnus Linton - Cocaina
Henrik Ekman -Vargen

Jag minns bestämt att jag redan förra året funderade på Den röda grevinnan, borde den inte ha blivit nominerad då? Kom den ut så pass sent?

Barn- och ungdom:

Maja-Maria Henriksson - Jag finns
Eva Lindström - Jag tycker inte om vatten
Jenny Jägerfeld - Här ligger jag och blöder
Anna Ehring - Syltmackor och oturslivet
Sofia Nordin - Det händer nu
Lena Sjöberg - Tänk om...

Jag hade bestämt för mig att Henrikssons bok Jag finns också kom ut förra hösten, men en snabbsökning visade att jag hade fel. Så snabbt böcker slutar vara nyheter numera. Det som slår mig här annars är att jag som trodde jag hade stenkoll på barnbokbranchen är ganska förvånad. Flera titlar jag inte känner till alls sedan tidigare.

Läs mer på Augustprisets egen hemsida.

Inga kommentarer: