lördag 9 oktober 2010

Är den nådd nu?


Gränsen? Jag har fyllt fyra hyllplan med kokböcker och i ärlighetens namn så kliar det i shoppingtarmen efter att ha tittat in hos bl a Aidaho... Dessutom fattas jag flera Jamie Oliver och Nigella-böcker.. I och för sig kanske jag ska ta Jamies Amerika som ett tecken på att jag inte behöver all världens kokböcker? Vad tror ni, är gränsen nådd?


Man kan ju se att jag inte riktigt lyckades nå mitt mål att sortera dem på ett tillfredsställande sätt... Det funkar inte att hela plan 3 är liggande ex.. fast å andra sidan, i somras när jag hade som projekt att ordna det hela så blev det ju del ruskans mycket på jobbet, dels bestämde vi ju oss för att fly landet hela semestern när vi väl blev lediga. Och jag hade inte velat byta ut min semester mot en sorterad bokhylla. Lite ordning på prioriteringslistan måste man ändå skaffa sig.

Man kan ju naturligtvis diskutera det här i ett mer filosafiskt perspektiv. Blir man någonsin nöjd? Älskar mina kissar, men vi letar efter en till. Har tre olika utgåvor av Shakespeares samlade verk och massor med böcker i hyllan jag inte läst och fyller ändå på med fler... Och ja, jag inser att jag låter som en addict som rättfärdigar sitt behov... Kan man bli beroende av böcker? Vad heter det i så fall? Biblioman? Bokoholic? Jag kanske ska gå med i cookbookers anonymous..

8 kommentarer:

a-lo sa...

Hade en liknande fundering för ett par månader sen. Bokbabbel föreslog abibliofobi som diagnos..

Men jag tror iofs inte gränsen är nådd. Så länge det finns hjärterum etc, så skaffa du en hylla till - voilà problem avhjälpt :)

Aidaho sa...

Som hedersmedlem i cookbookers anonymous så är jag väl inte den rätta att säga det men....man kan aldrig få för många kokböcker.

Nänemen!

Aidaho sa...

och jag blev så inspirerad så jag gjorde en bokomat och uppdaterade bloggen ;)

Mrs. B sa...

Visste du att Nigella Lawson äger över 3000 kokböcker?

Aidaho sa...

jag visste det! Jag vill verkligen återfödas till Nigella! Borde ingå i lagen om jordens balans att minst en nigella ska finnas per generation? 3000 kokböcker, då är man inte värst i alla fall? Och här har jag gått runt och suktat efter hennes walkin-fridge. Alla de där böckerna man ser i hennes hem borde alltså vara kokböcker?

Spectatia sa...

Såna här filosoferanden är riktiga höjdare. Jag tycker du verkar fånga något av självaste meningen med livet i "jag hade inte velat byta ut min semester mot en sorterad bokhylla". För det är när man börjar överväge att ägna semestern åt att sortera bokhyllan som man verkligen borde sätta sig ner och fundera...

Marias bokliv sa...

Äh, för mycket av det underbara kan va underbart...

Bokomaten sa...

JAG ÄLSKAR NIGELLA! Jag säger som Aidaho, jag VISSTE det! Det är helt sant att alla generationer borde ha minst en Nigella, alla länder borde ha minst en Nigella. Och vi har ju Leila Lindholm då förstås..;)

Och Spectatia, jag har inte ens tänkt på att det kanske var konstigt att planera att ägna semestern åt att sortera kokbokshyllan... Nu åkte vi ju till Italien och köpte fler kokböcker istället.........;)