tisdag 20 oktober 2009

Nominerade till Augustpriset 2009

Så släpptes äntligen de nominerade till årets Augustpris. Som väntat gissade jag helt fel vad gäller så väl skönlitt som fack, men mer oväntat även på barn. Svenhammeds journaler av Zulmir Becevic misstänkte jag iofs och även Pija Lindenbaums senaste bilderbok, Siv sover vilse, men de andra känner jag knappt till, sorgligt att säga. Får kolla närmare nu dock. Vad tycker ni? Några överraskningar, något ni tycker saknas? Här är i alla fall de nominerade i alla tre kategorierna.

Skönlitteratur:

”En liten historia” av Eva Adolfsson(Albert Bonniers förlag)

”Städerna inuti Hall” av Johannes Anyuru(Norstedts förlag)

”Hotel Galicja” av Per Agne Erkelius(Norstedts förlag)

”Den siste greken” av Aris Fioretos(Norstedts förlag)

”Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar” av Ann Jäderlund(Albert Bonniers förlag)

”De fattiga i Lodz” av Steve Sem-Sandberg(Albert Bonniers förlag)

Facklitteratur:

”Melankoliska rum” av Karin Johannisson(Albert Bonniers förlag)

”Så byggdes villan” av Cecilia Björk, Lars Nordling, Laila Reppen(Formas förlag)

”Världens lyckligaste folk” av Lena Sundström(Leopard förlag)

”Frihetens rena sak” av Johan Svedjedal(Wahlström & Widstrand)

”Smärtpunkten. Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander” av Elisabeth Åsbrink(Natur & kultur)

”Att överleva dagen” av Brutus Östling(Symposion)

Barn- och ungdomslitteratur:

”Svenhammads journaler” av Zulmir Becevic(Alfabeta)

”Månskensvargen” av Elvira Birgitta Holm(Bonnier Carlsen)

”Skriv om och om igen” av Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman.(x Publishing)”Siv sover vilse” av Pija Lindenbaum(Rabén & Sjögren)

”Kulor i hjärtat” av Cilla Naumann(Alfabeta)

”Natthimmel” av Sofia Nordin(Rabén & Sjögren)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Månskensvargen blev jag nyfiken på efter att ha läst om den hos Bokmatilda: http://bokmatilda.blogspot.com/2009/04/manskensvargen.html
Jag läste den och gillade den mycket. Har tänkt läsa Natthimmel som jag hört mycket gott om men det har inte blivit av ännu.
Bland de skönlitterära var det inte mycket jag kände till. Men jag blir nyfiken på både Erkelius och Sem-Sandberg. De vill jag nog läsa.

Staffan

Bokomaten.. sa...

Åh, vad roligt, var inne hos Mathilda och tittade och den verkar ju väldiigt intressant. Vad gäller Natthimmel så blev jag nyfiken efter att ha hört lite om den innan idag, faktiskt. Läst något annat av Sofia Nordin som jag har för mig att jag gillade så det kan säkert bli bra.

Aidaho sa...

åh facklitteraturen var mycket intressant. Men var är Anneli Jordahl????

Bokomaten.. sa...

Aidaho: jo, jag undrade lite. Fanns inget som direkt sög tag i mig, även om jag har läst Karin Johannisson med nöje tidigare, t ex.

Jessica Schiefauer sa...

VAd roligt att "Skriv om och om igen" blev nominerad!!!! Den är underbar!!

Bokomaten.. sa...

Jessica: Vad roligt att du tycker den är bra. Jag har inte kollat igenom den än men är väldigt sugen. Böcker som uppmuntrar barn och unga att själva testa på skrivande och utveckla sin kreativa sida tycker jag verkligen vi behöver. Mycket nyfiken. Kul att du tittar in här också, precis läst ut din debutbok som du kanske såg och blev själaglad. Känns som det inte finns så mycket "ung vuxenlitteratur" som är just det. Inte för barnslig utan på allvar.