lördag 3 oktober 2009

Klappa kanin av Helen Rundgren

Klappa kanin är ännu en bok som kvalar in i kategorin Faktabild! Underbar idé med bilderböcker som det är tänkt att man lär sig något av också. Faktaböcker i bilderboksformat helt enkelt. Titeln är något missvisande då jag antog att det skulle handla om kaniner, men i själva verket handlar varje uppslag om en ny sorts djur! Det är jättefina bilder och informativ och rolig text. Varje gång man vänder blad får man läsa om ett nytt djur, hur vi ska behandla det, dvs hur det reagerar om vi försöker klappa det. Man spräcker myten om att kaniner överger sina barn om en människa klappat på dem men är också noga med att man måste vara myyyycket försiktig för de små kaninungarna är så väldigt rädda. Själv tycker jag förstås uppslaget med katten är roligast, det är på pricken likt mina missar.

Däremot tycker jag kanske är det är lite väl mycket och framför allt kompakt text. Det gör den lite mer svårtillgänglig, vilket är synd för jag gillar verkligen det här. Texterna är verkligen träffsäkra och riktigt roliga. Kanske kan man ta ett uppslag i taget istället för att läsa hela boken som den är. För det går faktiskt utmärkt eftersom den är uppbyggd nästan i kapitelform. Om man har träffat ett djur eller ska till att träffa ett djur så kan man läsa om just det djuret kanske i boken. Det ska nog till ett rätt tålmodigt barn för att läsa hela boken som den är.

Inga kommentarer: