torsdag 15 oktober 2009

Jag ser dig av Mårten Melin

Jag har skrivit rätt mycket om lättlästa böcker för barn och unga och hyllat argasso och smådissat Hegas och LL men också fått höra att jag ska ge dem lite fler chanser eftersom de gett ut rätt mycket bra också. Därför bestämde jag mig för att läsa Jag ser dig av Mårten Melin som kom ut i våras på Hegas förlag.

Boken handlar om en ung tjej, Ronja, som börjar i ny skola med nya vänner och nya lärare. Första dagen går hon in i klassrummet och sätter sig bredvid en tjej som heter Annika och som sitter ensam. Hon verkar cool och trevlig, om än lite utanför. Efter ett tag börjar det bli lite underlig stämning i skolan. De andra eleverna i Ronjas klass tycker att Ronja är konstig och det verkar nästan som att de helt ignorerar Annika. Ingen pratar med henne och tittar konstigt på Ronja när hon föredrar att stanna och prata med Annika istället för att följa med dem. Efter ett tag utvecklar Ronja kanske mer än vänskapliga känslor för Annikaoch allt snurrar. Vi får också veta att Annika kanske inte är den vi tror och varför hittar Ronja Annikas gamla mattebok och grejer i sitt skåp. Är det Annikas förresten? Det står i böckerna att de är från 70-talet.

Ja, det är en riktig spökhistoria det är och trots att den är skriven på ett väldigt enkelt språk och med korta kapitel måste jag erkänna att jag tycker det är riktigt spännande. Det här fångar mig och jag får revidera min uppfattning om Hegas. Däremot borde de fortfarande göra något åt sin designavdelning. Även om den här känns mer modern är många andra Hegas vad gäller lay out och illustrationer så känns den fortfarande väldigt… fel.. Utsidan är något snyggare än vanligt men inuti är det samma Hegas som man lärt sig känna igen. Den skriker verkligen ”LÄTTLÄST BOK”, vilket kan vara lite känsligt för vissa elever i den här åldern. Inget ont om Susanne Adolfsson som tecknat men bilderna och hela utformningen av boken känns gammeldags, det passar inte till. Dessutom är böckerna hopplöst dyra i jämförelse med annan litteratur och det gör att jag ändå kommer att fortsätta satsa biblioteksbudget på de lite billigare. Synd för i alla fall den här historien är verkligen riktigt bra och jag kommer definitivt sätta den i händerna på många elever som vill ha en spännande bok som går snabbt att läsa. Det är vad jag tycker i alla fall.

Inga kommentarer: