fredag 2 oktober 2009

Festlig fredag


Så var det fredag igen. Är det bara en vecka sedan jag trampade mässgolv i Göteborg och träffade andra bloggare? Veckan har mest bjudit på efterföljande förkylning, men det har å andra sidan gjort att jag kunnat ägna mig åt drömmen efter en bokmässa, att bläddra igenom alla böcker, kataloger och tidskrifter och läsa lite smått. Även om jag i ärlighetens namn mest har sovit.

Jag har hunnit läsa ut min ”N eller M?” av Agatha Christie och en liten summering kommer snart. Högen med böcker jag vill blogga om växer och växer dock.. Jag har läst ut både ”Molnfri bombnatt” utan att hinna skriva om den, första delen i ”Pickwickklubben” utan att ha hunnit skriva om den, flera barnböcker för jobbet och jag hinner bara inte med mig själv!

Dessutom hopar sig högarna av arbete på jobbet efter att jag varit hemma ett par dagar… Och löven på träden skiftar i rött, guld och brunt och ropar efter mig på morgonen: ”Stanna hos oss, ta en promenad! Titta på oss!” Så mycket man vill hinna, så lite tid.:-) Idag blir det dock direkt hem efter jobbet för att pusta ut med en kopp té. Jag var så sugen på att fortsätta min Agatha Christie-räd efter ”N or M?” men har kommit fram till att jag kanske ska läsa ut de böcker jag påbörjade innan mässan först istället… Så eftermiddagen spenderas i sällskap med Kommissarie Ferrara i Florens, sämre sällskap kan man ha…

Uppdatering: Gud, vad mycket kärring man kan vara ibland. Satt på bussen och irriterade mig på att de mittemot högt och ljudligt pratade med varandra så jag omöjligt kunde koncentrera mig på en mycket viktig passage i min bok. Istället för att irritera mig borde jag naturligtvis ha varit glad för att det inte var det vanliga fredagstjattret utan de satt och diskuterade symbolspråket i Virginia Woolfs "Mot Fyren" och diktanalys...

4 kommentarer:

snowflake sa...

*skrattar*
Så underbart! Woolfsnacket och din irritation, alltså. :-)

Jenny B sa...

Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på er som var på bokmässan och har fått minnen för livet! Jag har försökt säga till mig själv att jag ju var där för tjugo år sedan och att det säkert bara är jobbigt att knata omkring och trängas och... men nej, man får ta det svettiga med den härliga känslan att bara vara bland så många bra böcker, författare och bokälskare!

Trevlig helg!

Amoroso sa...

Kul! Läser du Litteraturvetenskap nu?

Bokomaten.. sa...

Nope, jag läser inte Litteraturetenskap, men de som satt på bussen samtidigt som jag gjorde det uppenbarligen.

Och Jenny: Det ÄR varmt och vattenflaskan var hela tiden med och paniken inte långt borta ibland. Jag är inte så förtjust i stora folksamlingar, men det är ju faktiskt kul att se att folk slåss om böcker bland bokborden och det KRYLLAR av författare och bokälskare i samtal överallt.