måndag 28 september 2009

Summan av bokmässan

Så, dags att summera bokmässan och alla intryck. Årets bokmässa bjöd inte på lika mycket intressanta punkter som det brukar vara. Det var inte många miniseminarier eller seminarier som lockade mig särskilt alls, så något seminariekort blev det inte, men ett par miniseminarier hann jag med ändå.

Måndag förmiddag sitter jag hemma och dricker te, äter choklad till frukost och ojar mig över min halsont och min muskelvärk. Tänker att jag släpat mig till jobbet med värre sjuka än så här, men kan motivera Luther i mig med att den där flunsan cirkulerar också så att det kanske ändå är bäst att vara hemma om jag nu är sjuk..

Huvudattraktionen som gjorde denna mässa bättre än någonsin var dock bloggträffen. De som var där var Hermia says, Calliope books, Lyrans noblesser, Morellens, Kulturbloggen, En full bokhylla, Arinas bibliotek och Boktoka.

Det tog onekligen en stund innan vi under över alla under lyckades hitta ett bord och tillräckligt med stolar, soffa mm för att vi skulle kunna sitta ner och fika lite. Tyvärr fick vi på tok för lite tid på oss och hann bara prata i mun på varandra om massa intressanta saker i en alltför kort stund. Vi pratade bl a om varför man bloggar utan att skriva ut sitt namn, och Full bokhylla frågade om vi läser vanliga recensioner eller bloggar mest. För min del är det självklart. Bokbloggarna uppdateras oftare och är mer personligt färgade och styrs mycket av intressen hos den som skriver, vilket lyser igenom och gör de roligare att läsa. Men visst läser jag vanliga recensioner också, dock väldigt sällan i jämförelse. Det vore väldigt roligt att träffas lite MER än så här någon gång och jag och Calliope funderade lite på en uppföljare.. Dock känns bokmässan som ända gången man kan få folk från såväl norr som söder att träffas och vägen till Gävle och norrland är som sagt mycket lång...

I övrigt var det absolut mest givande den här mässan något som skedde utanför mässan. Jag fick träffa senaste tillskottet till min urbana familj, en tokcharmig göteborgsflicka som jag genast överväldigades av ett begär att överösa med barnböcker. Min plånbok sa dock åt mig att jag fick nöja mig med att på mässan införskaffa en av mina favoritböcker åt sötnosen, även om hon kanske fortfarande är något för ung för att hänga med i den här...

bloggträffen frågade också Full bokhylla om vi brukar köpa mycket böcker på mässan. Nejnej, sa jag och pratade om att jag har inköpsavtal på jobbet och mest läser det jag köper in till biblan. Hon skulle sett mig när jag åkte hem från mässan, överlastad med böcker och kataloger och tidskrifter och nu sitter i massagestolen hemma och kurerar mina stackars axlar. För även om jag VET att jag säkert skulle kunna få en del billigare på andra ställen eller låna via jobbet så far köpdjävulen i mig ibland och jag stoppade ner en hel del bara för att...:-) Så Vixxoria, ett vrålsnyggt ex av "N eller M?", är numera införskaffat ex och Aidaho.. en drös kokböcker blev det. Och rätt mycket för mycket annat.:)

Jag försökte hänga lit på internationella torget och försökte koncentrera mig på såväl poesi som intressanta miniseminarier, men med alla människor runt omkring, galet mycket ljud och stress mellan montrarna så måste jag erkänna att det hela inte gav mig något. Jag kan inte koncentrera mig. Författaruppläsningar är kanske inte min grej, om det inte är i mer lugna utrymmen. Jag tror jag föredrar att läsa poesi i ensamhet på min kammare.

Ett intressant seminarie hittade jag dock i nytillkomna(?) V-hallen som vi sprang genom korridor efter korridor för att hitta. Hur många stolar som helst och en stor scen och lugn och ro runt omkring gjorde det lättare att koncentrera sig och lyssna på Hur du som författare blir framgångsrik utan ett förlag. Isobel Hadley-Kamptz berättade bl a om Bonniers nya kontrakt som innebär att de äger fullständiga rättigheter till författarnas verk, men inte har några skyldigheter alls. Spontant slår det mig att det påminner om när filmbolag köper filmrättigheterna till en bok. Med andra ord förbinder sig Bonniers inte till att ge ut en bok om de inte vill, de behöver inte nytrycka den, de behöver inte ge ut den i pocket eller som ljudbok heller och författaren är också låst till Bonniers och kan inte gå vidare med sitt verk för att se om något annat förlag skulle vara intresserade. Totalt barockt i mitt tycke och jag tror att Bonniers biter sig själva i svansen där. Tänk att ägna kanske ett år av ens liv åt att förfärdiga ett verk och sedan få veta att det inte kommer att få en chans att publiceras. Om jag var författare skulle jag aldrig i livet söka mig till Bonniers med sådana villkor. Hur mycket PR-pengar de än har.

Mer rapporter kommer, men till dess föreslår jag att ni går in på länkarna ovan till bloggarnabloggträffen och läser alla deras oerhört varierade och uttömmande rapporter.

10 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Kul att läsa din version av mässan också. Jag har nästan upplevt mer av den i år än tidigare år, eftersom jag suttit med nästan klistrat mot datorskärmen hela helgen. Det låter oerhört spännande att en massa bokbloggare nu vet hur man ser ut. Och ärligt talat - vem vill veta vad folk heter i verkligheten? Du menar väl inte att ni inte satt och kallade varandra för Lyran och Bokomaten och Calliope? (Nu blir jag lite besviken faktiskt).

Grattis till exemplaret av M eller N! Nu vill jag snart veta vad du tycker också!

(Bonniers nya kontrakt påminner en del om det kontrakt Jane Austen fick för Northanger Abbey, förresten. Hon fick förskottsbetalning, men boken gavs inte ut förrän man 10 år senare eller något lyckades köpa tillbaka rättigheterna. Så ska vi väl inte ha det?!)

Bokomaten.. sa...

Haha, jooo... vi använde nog ev "riktiga" namn också, men om jag ska vara ärlig kommer jag inte ihåg alla nu ändå så folk heter ändå sina bloggnamn för mig.

Och, jo, nu när du säger det kommer jag också ihåg att Austen fick ett sådant kontrakt, men det var länge sedan jag läste mer teoretiskt om Austen. Jag kan verkllige nitne förstå att det är ditåt förlagen (läs Bonniers) vill ta os. I dessa tider när utvecklingen snarare går åt 100 olika sätt att publicera sig. Unni Drougges otroligt vackra halssmycke med ett litet minne med hennes samlade verk på är ju bara ett exempel på detta. En av mässans mest bizarra händelser var förresten också på samma debatt. Två tokbiffiga män i svart kostym rutsar fram till Unni efter debatten och ställer sig bakom och försöker se osynliga ut.... Har hon LIVVAKTER!!??? Skrattade chockade över synen med Calliope och funderade på om någon av dem kanske var en respektive eller något istället. Skulle ju bara vara för bizarrt annars.

Pomegranate sa...

Kan inte Unnis livvakter ha att göra med den där expojkvännen som misshandlade henne..? Eller så har hon storhetsvansinne :)

Det här med Bonniers kontrakt, så har det även varit i musikbranschen rätt länge. Därmed inte sagt att det är bra. Det låter som slaverikontrakt i mina öron.

"ett ursnyggt ex av N eller M". Nu blev man ju nyfiken...?

Bokomaten.. sa...

Pomegranath: Hmm.. jo, kanske det har med exet att göra i Unnis fall, men låter lite överdrivet. Känns som det är mycket folk nog som har koll på mässan liksom. Fast vad vet jag, kan ju ha med något helt annat att göra.

Bild på "N or M?" kommer inom kort och vad gäller Bonniers slaverikontrakt kan jag bara hålla med. Borde avskaffas inom musikbranchen också om det är så. Hade jag faktiskt ingen aning om.

Lyran sa...

Huvudattraktionen var definitivt att träffa andra bloggare :-)

Arina sa...

Jag håller med Lyran.

Anonym sa...

Hej!
Ett tips kan ju vara att ses på LitteraLund 22-23 oktober och fortsätta diskussionerna!

Bokomaten.. sa...

hmm...jo, för de som barnboksintresserade, men det kanske vore en idé iofs.. Jag kommer ju gå.:)

fullbokhylla sa...

Det var verkligen jättekul att ses och jag tycker att åtminstone vi i skåne borde kunna ha en liten reunion då och då - jag tror säkert att Boktimmen är intresserad också!

Förresten blev jag så inspirerad på mässan att jag startade en barnboksblogg: http://lillabokhyllan.wordpress.com

Ha det bra!

Bokomaten.. sa...

Full bokhylla: Vad roligt med en barnboksblogg! Jag blandar ju hej vilt här men kommer definitivt lägga upp din barnboksblogg också i "att följa-listan". Tycker en skåneträff vore en ypperlig idé också. Ska klura lite på det.