onsdag 30 september 2009

Pingviner kan det här med omslag...

...apropå det här med snygga och fula omslag så måste jag bara visa Penguin books senaste serie med nytryck av klassiker. Penguin Classics Deluxe Edition heter serien och jag hittade omslaget till Wuthering Heights hos Ex Libris Cia. Är det inte vrålsnyggt? Jag var bara tvungen att ta en titt på Penguins hemsida och se om det fanns fler! Jag tillhör dem som älskar Penguins vanliga enkla tvåfärgade omslag också, men har inget emot att man experimenterar lite om det blir så här fint.

Boken kommer i november tillsammans med sex andra titlar.
När jag ändå var inne på Penguins sida upptäckte jag att just Wuthering Heights kommit i en snygg inbunden variant också, nu i september. I Den serien ingår fler riktigt fina omslag på flera gamla klassiker. Wildes "The picture of Dorian Gray" t ex, som ju blir aktuell igen som film om några veckor.Att surfa runt på Penguins hemsida måste för en bokälskare vara motsvarigheten till vad en godisbutik är för ett barn. Om man bortser från deras oförlåtliga nytryck av böcker som blivit film, med filmaffischen på omslaget... Et tu, Penguin...?

Om Penguin och Harper Collins bestämde sig för att fylla min bokhylla skulle jag bli lycklig.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Väldigt fina omslag! "Wuthering Heights" - klart annorlunda och spännande.

Aidaho sa...

alltså, jag blev alldeles förtjust!! Vad fint omslag, jag gillade det otroligt mycket. Måste kolla in penguins sida..

Calliope sa...

Jaha, nu blir jag tvungen att köpa alla klassiker på nytt, ser jag...

Bokomaten.. sa...

Haha, med betoning på "På nytt".:-) Vissa böcker har jag i flera ex eftersom jag först köpt dem på något antikvariat bara för att få tag i en billig upplaga, därefter i ett snyggare ex för att ha just ett snyggare ex, och slutligen i ett ex som är införskaffat bara för att det var så himla fint.:)

Jenny B sa...

Oj, det var verkligen snygga omslag! Vilken fröjd att se dem på bild. Tack för att du visade upp dem!

Bokomaten.. sa...

Ja, visst är de snygga. Jag hr funderat lite, det känns som att Penguin är ett förlag som skulle kunna komma undan med en flag ship store, som Taschen har. Dvs en affär som säljer endast deras böcker, det skulle ju aktiskt inte något annat förlag jag kan komma på komma undan med. Penguin skulle ju kunna sälja massor med Penguin-relaterade souvenirer, som muggarna t ex, också. fast de har ju inga 100 000 kronors-utgåvor iofs, men jag skulle definitivt leta reda på deras butik om jag var i London.