fredag 21 augusti 2009

Läsenkät

Vixxtoria har lagt ut en enkät om läsvanor på sin blogg Om böcker jag hunnit läsa. Enkäten använde för några år sedan, men tyckte det kunde vara kul att introducera den i bloggvärlden också när hon nu snubblade över den igen.
De här frågorna rör endast läsning, och böcker som du läser utanför ditt arbete eller dina studier.

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?
För att få uppleva en massa jag inte kan uppleva på något annat sätt och för att skaffa nya vänner jag annars inte skulle ha träffat. Ibland läser jag för att få tröst, ibland läser jag för att få skratta.

(2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...
Ojoj, tja, jag läser ju mest barn och ungdomslitteratur och har märkt att jag har en förkärlek för ungdomsböcker med kärlekstema eller skräck. Gärna fantasy och äventyr också. Böcker som tar mig någon annanstans.

(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)
Få se nu, det blev ”När Lucy Sullivan skulle gifta sig” som inte var särskilt bra alls, och igår läste jag två bilderböcker och just nu läser jag om Sookie Stackhouse och hoppas på en ny kompis att följa även utanför True Blood.

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?

Jag kommer nog aldrig läsa något mer av Liza Marklund eller Jan Guillou. Någon typ av bok? Nä, utesluter inget.:) Varför? För att det finns annat jag hellrevill läsa och för att jag är en snobb.

(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?
*skratt* säg den boknörd som INTE har en lista på 100 böcker och massor i bokhyllan hemma som står och ropar efter en. Jag inte nämna bara en men mer av Murakami, mer av McEwan och något av Curtis Sittenfeld t ex som skam att sägas inte plöjts igenom än.

(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!
Appropå Murakami så kan jag ex nämna Norwegian Wood som jag blev helt betagen av.

(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?
Jobbet mestadels, det blir ju mest läst för jobbets (skolbibla) skull och inte så mycket nöjesläsning som jag skulle önska även om mycket av det jag läser för jobbet är ett rent nöje!

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?
Jag har ju då fått dumpa böcker efter hand. Ett år när jag pluggade flyttade jag 4 gånger på ett år och då fick många älsklingar ryka, annars hade jag stått utan flytthjälp. Jag vet faktiskt inte. 8-10 hyllmeter hemma kanske och några lådor hos mamman. Har blivit duktig på att låna på jobbet istället för att köpa hem.

(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?
Mamma läste hur mycket som helst för mig högt. En bra bit upp i åren, även långt efter att jag börjat läsa själv. Mycket är ju svårt att läsa ändå även om man läser själv. Plus att jag tyckte det var rätt mysigt och önskade att mamma skulle läsa högt. Fast sedan kundej ag aldrig vänta på nästa gång utan läste vidare själv och sedan mamma läsa 3 kapitel längre fram.:) Det övade upp berättarförmågan en del dock. Att som 9-åring berätta för mamma vad som hänt de senaste tre kapitlen så hon också skulle vara up-to-date.:)

(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll. Varje dag/kväll tror jag.

(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?
Oh, ja. Ronja, bröderna Lejonhjärta och en massa andra Astril Lindgren, Trollkarlen från Oz, Mumin-böckerna, Nalle Puh, Bröerna grimm och HC Andersen och massa annat också så klart. Varför är det så ont om Q? minns jag speciellt och Det blåser på månen och Momo eller kampen om tiden.:)

(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?
Haha, jag läser för min fästman och för vänners barn ibland. Och en del på skolan, men inte så mycket.

(13) Vad läser du då?
För fästmannen blir det om jag förälskat mig i en bilderbok eller så som jag måste dela med mig av, samma för kompisbarnen, ex Stina Wirséns Gult är fult som är en STOR favorit och Det var det fräckaste! Av Werner Holzwarth. Annars är det ur de böcker som befinner sig hemma för tillfället.

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Åh, jag håller helt med dig om att den största anledningen till att läsa är att uppleva saker och lära känna människor som man läser.

Och sen – efter att jag nu har läst en handfull enkätsvar från bokälskare - så är det tydligt att den här gruppen skiljer sig helt från de som jag från början undersökte med enkäten. Alla har typ 100-tals böcker som de vill läsa.

Och så roligt att höra att du och fästmannen läser högt för varandra. Varför är det bara barn som ska höra på högläsning!

Vixxtoria sa...

Ja, just det. Och så skulle jag kommentera det där med att du fick göra dig av med böcker för att få flytthjälp. I mitt eget fall har det aldrig varit något tvekan. Jag offrar hur många vänskaper som helst, bara jag får med mig mina böcker i flytten.

Bokomaten.. sa...

*skratt* ja, de har ändå blivit färre för varje flytt som sker.:) varje gång står man där och inser att man just den dagen tydligen bara har en kompis..:-)

Bokomaten.. sa...

Inser också när jag nu sitter och tittar över bokhyllan bredvid att det snarare är 16 hyllmeter böcker här hemma... klart där finns en massa oläst som jag en gång känt ett sug efter och införskaffat.

Hermia sa...

Högläsa för varandra är mysigt! Min kärlek och jag avslutade kvällen under ett par sommarveckor med att läsa för varandra ur Tove Janssons Farlig midsommar. Tyvärr blev jag så lugnad av makens sköna stämma att jag ibland somnade innan kapitlet var slut... men fint var det i alla fall.