fredag 7 augusti 2009

Festlig fredag

Förra veckan blev det ingen festlig fredag med tanke på allt jobb innan öppnandet, vilket tas igen idag med råge. Nyinköpt biblioteksoutfit till informationsdisken (synnerligen bibliotekarisk dress från Margit Brandt förgyller dagen) och för att riktigt känna att det är helg har jag bytt ut de fotriktiga sandalerna mot ett par tygskor, hör och häpna!:-)

Bokomaten sliter på nyöppnade folkbiblioteket och kunde väl aldrig tro att det skulle vara så totalt kriminellt mycket folk på biblioteket i semestertider!! I måndags var jag på väg att svimma av värme, stress och var helt hes och hade kramp i kindmusklerna efter att ha bränt av ett bländande leende i 11 timmar och visat folk hur allt fungerar, när nya biblan slog upp portarna för besökare. Men GUD så roligt!! Visst, vissa besökare verkade mest ute efter att sucka och svära över alla långa köer första dagen men de allra flesta var strålande glada och översvallande positiva över hur fint allt blivit och hur lätt det nu går att låna böcker (rfid is the shit) och log glatt åt oss trötta biblisar.

Så har veckan fortskridit och jag kommer ihåg hur ROLIGT det kan vara att vara bibliotekarie. Att visa den där damen på 85 år var böcker om hennes barndomsstad står någonstans. Att hjälpa den synskadade mannen att hitta de Daisy-skivor han vill låna eller den 10-årige pojken som uppenbarligen är expert på bilar på 20-talet att hitta böcker utmanande nog för att stilla hans faktabehov. Hela veckan har flugit fram i ett härligt invigningsrus och det gör inte ens särskilt mycket att det inte är mitt bibliotek egentligen. Fast visst är det tråkigt när jag återvänder till skolan då och då och inser hur mycket jobb som ligger och skriker på att bli gjort innan terminsstart... Äh, strunt i det, det är roligt att skoja med kollegor och lyssna på 60-talsschlager på mornarna för att piggna till på biblan innan vi öppnar.

Helgen innebär jobb på biblioteket, men även lite grillfest på kvällen här hemma. Den sista färskpotatisen, en somrig sallad, lite rosé och gullande med urban systerdotter. Ja, dvs dotter till kompis i den närmsta kompisfamiljen.

Dessutom är det åter dags för Copenhagen Fashion Week och även om jag jobbar mig igenom hela veckan tänker jag inte låta det hinda mig! Slutar tidigare idag så ett par timmar ska det väl bli med gotter på La Glacé och ögongodis på Illums. Även en Bokomat kan förtjäna ytliga nöjen ibland! Söndagen fylls av långfrukost och ev utflykt.... Ev sommarstuge inköp skall inspekteras...

1 kommentar:

Jenny B sa...

Vilken fin dag du har haft! Det var kul att få läsa om allt du har gjort. Bra att leva sig in i det extra mycket i en ny snygg outfit!