tisdag 11 augusti 2009

Ex Libris -stämplar



För ett tag sedan lovade jag bilder på mina fina Ex Libris-stämplar som vi köpte i en pappershandel i Florens. Nu är de både testade och använda i ett flertal böcker men som bibliotekarie måste jag erkänna att det inte känns lika lockande som det kanske skulle kunna att sitta och stämpla böcker... jag gör det faktiskt rätt mycket på jobbet som det är redan...



Måste dock göra ett litet utlåtande om just dessa stämplar förstås. I en liten pappershandel, som det för övrigt kryllar av i Florens, köpte vi själva stämplarna och köpte sedan till handtagen i trä som skruvas på. Eftersom jag tycker väldigt bra om mörkt trä fick det bli det istället för metallhandtag (som dessutom var dyrare) och sedan köpte vi en stämpeldyna i Sverige. Stämplarna avr dyra nog ändå, men VISST är de fina? För att inte förstöra dynan så förvarar jag dem i den lilla kartongen som kom till och sedan stämplar man på för glatta livet som man brukar. Tryck stämpeln i dynan och sedan på pappret. Mönstret i stämpeln syns utmärkt och jag kan mycket väl tänka mig att använda dessa fina stämplar till mer än att bara märka mina böcker. Inbjudningar kanske om man ska ha någon stor fest eller så någon gång?..


5 kommentarer:

Emma sa...

Wow, jätte fina! Jag ska hålla utkik efter ett par egna from now on :)

Bokomaten.. sa...

Åh, det tycker jag definitit att du ska göra! Jag är mycket nöjd med mina.:-)

Magix sa...

Snyggt! Jag skulle gärna skaffa eget exlibris med för- och efternamn, men eftersom jag tänkt ta fästmannens efternamn då vi gifter oss så får jag väl vänta ännu :)

Aidaho sa...

någonstans borde jag ha anat vad jag bad om när jag efterfrågade detta inlägg...var nära att akutbeställa en resa till Florens. Åh dessa pappershandlar!! Jisses vad jag saknar det.

Dina stämplar var ju jättefina, jag hade nog gått loss på tapeterna hemma också..:)

hålla utkik, suck, det är ju bara så svårt att hitta stämplar i sverige..:(

Bokomaten.. sa...

Magix; Man kan skaffa en stämpel åt sin man2be också och sedan sno den när man byter efternamn......
Aidaho; jo, det ÄRsvårt att hitta i sverige, jag har ju också kollat runt lite, men man kan nog beställa från florens, inte säker på var dock... Och JA, vilka tapeter man skulle kunna få om man stämplade loss! Och vilken egotripp att ha sina egna bokstäver över allt... fast hu, vilket jobb!