lördag 8 december 2007

Julkalender Lucka no 8


Dagens lucka är EN GRAN ett lästips till julafton. Tove Janssons Granen ur Det osynliga barnet och andra berättelser. Om när Muminfamiljen, som gått i ide, vaknar upp mitt i vintern och klättrar ut och ser alla figurer som stressar runt och försöker förbereda sig för "julen kommer" och muminfamiljen förstår att julen måste vara något mycket hemskt om man måste skynda runt så. De förstår också att det är viktigt att ha en gran när julen kommer och detta handlar berättelsen om. Läs den gärna högt på julafonskvällen, eller när ni julpysslar. Jag läste den ofta själv när jag var liten och låg och väntade på att julen skulle komma.:)

1 kommentar:

Jenny B sa...

Det låter som ett bra tips! Jag läste faktiskt aldrig Mumin-berättelserna när jag var barn; det blev liksom aldrig av. Men jag förstår att jag har något fint framför mig.