torsdag 29 november 2007

Bokfemman: fantasy

Den här veckan är det åter dags att lista fem favoriter (nu lämnar vi middagsbjudningarna bakom oss) och nu är det äntligen dags att lista fantasy.Misstänker att många kommer skriva samma favoriter på den här..

1. Först och främst: julens stora biopremiär GULDKOMPASSEN av Philip Pullman. Egentligen hela Den mörka materian som är 3 böcker, men om man skall välja en får jag ju ta den första i serien. Jag är helsåld på Pullmans böcker och gillar att huvudpersonen är en stark 11-årig flicka. Den här romanen utspelar sig till en början i ett parallellt Oxford som liknar vårt Oxford under 1800-talet. I England råder ett rykte och en skräck för några som kallas ”The Goblers” (lyssnade på den som engelsk ljudbok, osäker på det svenska namnet) och som kidnappar barn vart de än kommer. Det påstås att de utför hemska experiment på barnen men eftersom ingen som försvunnit någonsin kommit tillbaka är det egentligen ingen som vet!
2. Som god tvåa i den här listan sätter jag BLÄCKHJÄRTA av Cornelia Funke. Bara att komma på en sådan här historia! Mamma mia! Även här är huvudpersonen en tjej, Meggie. Det visar sig att Meggies far har en speciell gåva som han tyvärr inte kan kontrollera och därför är mer av en förbannelse.. Han kan nämligen läsa fram karaktärer ur de böcker han läser högt. Rätt som det är hoppar det över en figur från bokens värld till Meggies och hennes fars värld. Och det är inte alltid det är de godaste karaktärerna som byter sida..

3. Nu kommer det en klassiker, trots att jag inte läst den sedan jag själv var liten så kan inte garantera att jag skulle tycka likadant idag. MOMO –ELLER KAMPEN OM TIDEN av Michael Ende. Ännu en tjej, Momo, som alla kommer till för att få prata av sig. Och det speciella med Momo är att hon inte säger så mycket utan folk kommer själva på idéer och lösningar på sina problem när de berättar för henne. Men så slutar de komma och prata. En efter en. De har inte tid. Det visar sig dock efter ett tag att det är ett gäng grå herrar, tidstjuvarna, som själ deras tid och Momo bestämmer sig för att ta upp kampen mot dem.

4. Ännu en klassiker som jag bara måste ha med i det här sammanhanget eftersom den formade min barndom så väldigt mycket. HÄXAN OCH LEJONET (eller dvs hela Narnia-serien) av CS Lewis. Tror det är det här klädskåpet som är mina drömmars klädskåp! Stort, mörkt i trä och fullkomligt oändligt! Gud, jag måste läsa om dem! Eller inte.. kan ju förstöra totalt också om man inte tycker likadant längre…

5. Suck, ja, och nu blir det som vanligt svårt. Terry Pratchett, Neil Gaiman, Tolkien eller kanske något mer otippat som Artemis Fowl av Eoin Colfer? Korpens port av Anthony Horowitz som jag har tjatat om? Nej, även här tar jag en gammal bok som jag läste som liten, av den enkla anledningen att mina läsupplevelser som liten ofta slår de jag får idag… DEN FJORTONDE BRUDEN av M A Pierce. Den här har jag faktiskt läst om i vuxen ålder och den är fortfarande bra, om dock inte lika stor som den för för mig som 12-åring.. Men ooh.. vampyrer och magisk kärlek i fantasymiljö.. sålde lilla mig på direkten som liten tjej.:) Handlar om en ung kvinna som arbetar som tjänarinna hos en ung prinsessa (tror jag att hon är?) som dock blir kidnappad av en hemsk vampyr för att bli hans hustru. Tjänarinnan, Ariel, ger sig ut i världen för att hjälpa sin husfru och vän eftersom hon ser det som sin plikt och ingen annan vågar. Mörk och mystisk och spännande som bara den tyckte jag och därför åker den något otippat upp här.:) Kanske inte den bästa, men detfinitivt en gammal favorit.:)

2 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Vilka likande bokval vi gjorde till Bokfemman :)

Bokomaten.. sa...

Jag kommer inte åt din blogg! Vad tråkigt! Hade ju varit kul att jämföra...:)