tisdag 23 oktober 2007

Gropens hemlighet av Helena Bross


Simons sommarlov har äntligen börjat! Han packar väskan för nu bär det äntligen av till mormor där han skall läsa, fiska, bada och en massa annat medan mamma är kvar i stan och jobbar. Det är bara det att när mormor ringer och berättar att han rum är i ordningställt så berättar hon också att han ska få sällskap av sin låtsaskusin, Moa. Hon skall tydligen bo i rummet mittemot Simon i två veckor… Simon blir jättesur och vill ha sitt lov för sig själv, men efter ett tag visar det sig att Moa kanske inte är så jobbig ändå, det är riktigt kul med en kompis att rida och bada med. Grannarna har nämligen skaffat hästar som Moa och Simon får hjälpa till med. Grannarna håller på att bygga om för att ha ett riktigt stall. Men byggkillarna verkar skumma tycker Simon och Moa.. Och vad är det de hittar när de gräver som de så snabbt gömmer undan?
Detta är en smart deckare (den första i en serie om ”Kusinerna”) för de elever/barn som läst LasseMajas detektivbyrå och vill gå ytterligare ett steg upp i svårighetsgrad. Den är några år gammal och det är mycket text, men den är luftig och många fina färgbilder. Dessutom är det hög igenkänningsfaktor i böckerna. Jag vet inte varför jag varit lite småskeptisk till de här böckerna även om jag brukat rekommenderar dem till deckareleverna ändå.:) Den är lätt, lagom spännande och det går förhoppningsvis lagom lätt för barnen att lista ut slutet efter ett tag. Det behövs lite lättare deckare uppenbarligen när LasseMaja är avbetade och suget för stort. Alla vill inte läsa om Diamantmysteriet 10 gånger…

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej kan du skriva mer om boken och jag vill att du ska skriva om boken DEN FÖRSVUNNA SILVERSKATTEN snälla kan du det


MVH
matilda

obs kan du då sicka den till min msn

Bokomaten.. sa...

Vet du, Matilda, det var rätt länge sedan jag läste den här.. hoppas du kommer uppskatta den och skriva lite om den själv. Den försvunna silverskatten (Jill&Jonathan-boken antar jag att du menar?) kanske jag läser någon dag, men jag kan nog inte skicka något till din msn. Dessutom lämnade du inte din msn.. Plus att jag tillhör faktiskt de som inte har msn. Faktiskt.

Anonym sa...

OKEJ Kan du skriva det här min msn är h-sm-hsm@hotmail.com

Anonym sa...

mvh
mailda

Bokomaten.. sa...

Sorry Matilda, fungerar inte så. Hoppas du uppskattar boken!