måndag 22 oktober 2007

Augustpriset!

De nominerade till årets Augustpris presenterades kl 12.15 idag!

Till priset för Årets svenska Barn- och ungdomsbok nominerades följande:
Bryta om av Åsa Anderberg Strolle (Alfabeta Bokförlag)
Isdraken av Mikael Engström (Rabén & Sjögren)
Nöff nöff Benny av Barbro Lindgren och Olof Landström (Rabén & Sjögren)
Sonja, Boris och tjuven av Eva Lindström (Alfabeta Bokförlag)
Flickan som var vacker i onödan av Janne Lundström (Natur & Kultur)
Varför min syster? av Sven Nordqvist (Bokförlaget Opal)

Av dessa har jag bara läst Nöff, nöff Benny men den är å andra sidan ett litet mästerverk.:) Den sista titeln i samlingen misstänker jag är fel. Uppgifterna är tagna från Augustprisets hemsidan, men i år har det inte kommit ut någon "Varför min syster" av Sven Nordqvist vad jag kan hitta. Däremot en "Var är min syster"....

Inga kommentarer: