söndag 16 september 2007

Bokfemman: kokböcker

Denna veckas bokfemma handlar som sagt om kokböcker och jag tänkte lista ina 5 favvisar. Jusses vad svårt! Det finns några jag alltid använder när jag inte tar till tasteline el någon annan nätsajt, men absoluta favoriter.. hmm... I sista minuten, här kommer det:

1 Cranks snabba gröna. De som läste min bokfemma om faktaböcker för ett tag sedan kanske inte är förvånade men den är verkligen riktigt bra. Enkla, raka recept som man både kan göra till vardags och när det är lite festligare. Jag har faktiskt ätit på Cranks ett par ggr och på gymnasiet använde jag en annan av deras underbara kokböcker som också är rikgti bra men på engelska: Traditional Vegetarian Cooking recipes.

2. Filmkokboken. Inte så mycket för recepten kanske som för att det är kul att bläddra i den och fundera på teman och middagrar och festesr osv. En kul bok helt enkelt.

3. Den nakna kocken. Japp, jag är ett av Jamies fans.:) Min mamma har t o m sagt att hon skulle bli glad om hon fick honom till svärson...... Om inte bokomatsambon fanns då förstås. Den här killen är faktiskt lite medskyldig till att jag gillar att laga mat och framför allt titta på matprogram.

4. Det vegetariska köket. Liten och beändig och inte alls dyr. Bra att ge bort till folk man ofta kommer hem till och alltid får samma quornbit av.. Den tar upp lite olika sorters kök från hela världen och och är också ganska lätt att följa med många fina bilder. Rolig att bläddra i och det är ju viktigt för en kokbok.:)

5. Vår vegetariska kokbok. En gammal klenod mamma haft liggande i kokbokslådan sedan 70-talet.:) Underbar och mamma berättade att min mormor köpte den av en försäljare som gick runt och knackade dörr, enbart för att hon blev livrädd och ville bli av med honom.:-)

Inga kommentarer: