torsdag 23 augusti 2007

Babes i Beijing av Rachel Dewoskin

Rachel Dewoskin åkte till Kina som 21-åring för att uppleva landet, lära sig något, arbeta och hitta sin egen väg. Hon hade varit i landet många gånger tidigare på besök med sina föräldrar och läs kinesiska på universitetet men kulturkrockarna blir ändå ofantliga. Hon börjar sina år i Kina med att arbeta på ett PR-kontor, men efter bara några månader halkar hon på ett bananskal in på att filma en Tv-såpa om utländska flickor i Beijing. TV-serien ”Babes i Beijing” kom att bli omåttligt populär i Kina, repriserades ett otal gånger och sågs av 600 miljoner kineser bara första omgången. Inspelningarna gick på 4 månader och hon lyckades även jobba halvtid på sitt pr-företag samtidigt, men serien kom att färga hennes vistelse i Kina även de kommande åren. I serien spelar hon en amerikansk fresterska som likt alla utlänningar tar för sig på ett naivt och ”frigjort” sett. Något som inte enbart ses som positivt, men hon blir ändå en idol för miljoner tonårstjejer och får stå som representant för allt utländskt i ett föränderligt kina.

Underhållande, informativt och bra om Kina och då främst Beijing. Synd den framställs som en chick-litt, eftersom det faktiskt är en självbiografi, även om den är underhållande och nästan i klass med en chick-litt-roman i sin handling. Det är säkert många som läser chick-litt som skulle gilla den, men också många som skulle bli besvikna för den är trots allt lite tråkig i sitt språk ibland och inte lika lättläst. Jag gillade den främst för att jag läste den när jag visste att jag skulle resa till Kina och försökte sluka allt som kom i min väg med anknytning dit. Det gjorde den naturligtvis lite mer underhållande, men jag tror att man definitivt kan tycka att den är underhållande ändå. Lättsam läsning men kul om det moderna Kina.

Inga kommentarer: