fredag 31 augusti 2007

5 snabba: Bokfemman

Denna vecka tänker jag gå med i bokfemman och lista 5 snabba fackböcker jag gillar. Ytligt värre blir det så här på fredagen är jag rädd, men ack så underbart.

1. Vadå, vegan? Av Lisa Gålmark. Återvänder ständigt till detta lilla piller av motivation. Massa argument att använda när man blir påhoppad (har börjat bli det igen det senaste året, ingen har ens höjt på ögonbrynet sedan jag gick på gymnasiet annars) och en hel del enkla recept att föreslå för nyblivna vegetarianer. Dessutom har jag tagit mig en djupdykartitt i den igen nu efter laktosfria recept.

2. Cranks snabba gröna. Nadine Abensur. Klar favorit i kokbokshyllan. Hittat många lite ovanligare kombinationener som är enkla att göra med mat från en vanlig mataffär. Min favvokokbok, dessutom är den snygg.:)

3. Modeboken 1900-2000 av Lotta Lewenhaupt. Japp, nu blev det riktigt djupgående ytligt och härligt. Bläddra, läs, läs, bläddra. Trånga skor, stora tornyrer (heter det tornyerer i pluralis tro? Får slå upp det…) new look och axelvaddar. Loligt, loligt.

4. Böcker inom oss. Aidan Chambers. Var superbra när jag skulle läsa in mig på hur ett bokprat kan fungera. Aldrig varit på ett när jag skulle hålla mitt första. Och inte hade vi läst något om det i utbilbningen heller. Hur entusiasmerar man folk?

5. Filmkokboken. Holm och Kindblom. Jag vet, den är ju inte direkt helt rätttrogen. Mycket tolkningar om vad som skulle kunna tänkas ha ätits i filmer osv. Men jag älskar ju att leka med teman och den höjde min jul rejält när jag satt och bläddrade fram och tillbaka..:)

Jag borde förstås göra en 5 snabba på kokböcker. Älskar att bläddra och bli hungrig när jag dregglar.:)

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Det kommer att dyka upp en Bokfemma om kokböcker så småningom... :-) Så om du kan vänta tills dess kan du ju hänga på den.

Filmkokboken lät kul! Den skulle jag vilja bläddra igenom. Din 2:a vill jag också ha. Jag är dålig på helvegetariska alternativ - är semivegetarian eller vad man ska kalla det. Skulle vilja gå mer åt det gröna hållet.

Bokomaten.. sa...

Oh, vad roligt. Jag kan nog hålla mig.:) Och jag har ju också varit semivegetarien, typ, men slutade med fisk också i början av sommaren. och nu har jag ju ätit laktosfritt för atttesta om magen mår bättre av det. Så på två månader gick jag från lakto-ovo-pesca-vegetarian till endast ovo-veg.. Kommer troligtvis att hoppa på mögelosttåget igen om en vecka dock....