torsdag 26 juli 2007

Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson

Vad kan man säga som inte redan sagts om den här boken? Luftslottet som sprängdes är tredje delen i Stieg Larssons trilogi om tidningsredaktionen Millennium med Micke Blomqvist och Erika Berger som främsta karaktärer. Boken handlar om fallet Lisbeth Salander som ligger inlagd på sjukhus med en kula i huvudet och åtalad för mord på sin far som också visar sig vara avhoppad rysk agent och ett allmänt svin. Handlingen går i rasande tempo och jag var inte säker på om jag skulle sälla mig till skaran som gillade de här böckerna eller om de skulle bli ännu en besvikelse men JO, man sitter ju som på nålar och väntar på att få vända blad hela tiden. Bildligt talat då eftersom jag lyssnade på den som ljudbok. Kan definitivt rekommenderas och kommer att komma upp på mina bokprat i höst om deckare. Språket är enkelt och eftersom handlingen flyger fram så är det ok att den är tjock som en tegelsten. Den kan även passa en 15-årig kille som gillar action men som ändå är lite läsvan. Den är ju trots allt på 700 sidor! Det enda jag ångrar är att jag, dum som jag var, läste denna 3:e volym först! Nu kan jag ju inte läsa de första två eftersom jag vet hur det går! Jag vet inte hur, men jag hade lyckats undgå att höra att de hänger ihop så pass mycket som de gör och tänkte att de kanske var fristående fast med samma personer.. hmm… Jaja, sparar jag den tiden och kan läsa in ytterligare en hög barn och ungdomsböcker istället.:)

1 kommentar:

Anne sa...

Åh, jag har faktiskt inte läst den än. Väntar på pocketen, men känner också att jag gärna skulle lyssna som ljudbok.. svårt val det där. :)