fredag 20 juli 2007

Festlig fredag!

Idag är planen att chilla hemma på balkongen med fiskarna med en god sallad och fortsätta på Luftslottet som sprängdes. Den är ju verkligen dödligt spännande! Jag var verkligen ganska skeptisk till Stieg Larsson eftersom jag ofta brukar tycka att landsplågor, som exempelvis Liza Marklunds Sprängaren när den kom, är ganska torftiga. Men nu längtar jag efter att få sätta lurarna på mig igen och lyssna på den som ljudbok. Reine Brynolfsson som är inläsare är riktigt bra på att läsa kriminalromaner. Han har en röst som ger ett seriöst och lite allvarligt intryck som dessutom passar Stieg Larssons ibland lite korthuggna språk.

Imorgon blir det däremot partaj. Kan hända att det dyker upp något ikväll också i och för sig. Pojken ska på svensexa så jag har hemmet för mig själv, vilket kan utnyttjas till frossande i Audrey Hepburn-filmer el glass och läsning, men det kan också förvandlas till förfestlokal. Och imorgon blir det garanterat fest. Jag är lite kluven eftersom risken finns att det spårar ur lite på spritfronten och jag som förtvivlat försöker klamra mig fast vid mitt nya hälsosamma jag tänkte försöka låta bli att dricka alls. Dessutom lär jag inte känna så många där. Får jag tråkigt smiter jag dock vidare så det löser sig nog.

Jag har dock fått det stora nöjet att titta på lite snapsvisor till ett litet häfte. Och jag kastade mig naturligtvis över uppgiften med hull och hår. Efter en kvart insåg att jag att jag enbart i huvudet och utan att behöva tänka efter kan spotta fram material till en hel bok enbart med snapsvisor. Det är så roligt!! Jag inser att det är läskigt töntigt så när den ene killen som ska ha festen var över igår och tittade på förslagen låtsades jag lite blasé och försökte dölja att jag hade dragit ner typsnittet och ökat marginalerna för att få plats med så mycket som möjligt på 3 sidor..:) Och hade fått hejda mig från att inte copy/pastea in 3 sidor till.:) Det är bara att inse, jag är en tönt! Tänk att göra den ultimata sångboken, tjocktjocktjock med massor med texter på varje sida och med olika index (jag älskar att klassificera) så att man kan hitta samma visa under både ”kräftor”, ”vin” och ”utländska sånger”.. Jaja, som bonus får ni här en favorit som defintivt kommer med imorgon.

Bruces Philosophy song
Mel. Another Monty Python
Emanuel Kant was a real piss ant who was very rarely stable

Heidigger Heidigger was a boozy beggar who could think you under a table
David Hume could out consume Schopenhauer and Heigel
And Wittgenstein was a beery swing who was just as sloshed as Schlagel.
There's nothing Nietche couldn't teach yea bout the raising of the wrist.

Socrates himself was permanently pissed.
John Stuart Mill of his own free will on half a pint of shanty was particularly ill.

Plato they say could stick it away. Half a crate of whiskey every day.
Aristotle Aristotle was a bugger for the bottle. Hobbs was fond of his dram.
Renée Descart was a drunking fart. I drink therefor I am.
Yes Socrates himself is particularly missed.

A lovely little thinker but a bugger when he's pissed.

Inga kommentarer: